Sunday, August 12, 2007

Rafidah, Zaharah, Salina dan Nurlida

4 gadis, seorang kecik cenonet, sorang kurus tinggi dan yang dua lagi comel, betul-betul punya comel. Seiras Manjalara….Mereka berkawan rapat, sejak bersekolah hinggalah kini. Mereka anak-anak murid saya, yang saya marah, saya tengking, dan saya peluk….

Saya ke Ipoh menyelia latihan industri mereka. Rafidah, Salina dan Zaharah menjalani latihan industri di pejabat yang sama, sebuah firma audit kepunyaan bumiputra. Ketiga-tiga mereka ini pendiam orangnya, itu yang saya kenal. Tetapi, rupanya saya kurang mengenali mereka…..

Saya dijemput di hotel penginapan saya, dibawa makan tengahari, kemudian ditemukan dengan Pengurus tempat mereka bekerja. Saya dikejutkan dengan kenyataan bahawa Rafidah dan Zaharah sebenarnya adalah periang, tidak pendiam dan senang berkomunikasi….mereka benar-benar dipuji….Salina, seperti biasa, yang paling menonjol dari segi akademik.

Rafidah kemudian membawa saya ke tempat kerja Nurlida di tengah bandar Ipoh. Nurlida agak tenang, walaupun saya diberitahu yang majikannya tidak begitu menghargai kerja-kerja yang dilakukannya. Dia dipergunakan, bayaran elaun hanya seratus sebulan, tetapi beliau dikehendaki ke sana ke mari, setiap hari, menaiki motosikalnya tanpa dibayar duit minyak. Majikannya, sepasang suami isteri Melayu, yang menggunakan pelajar-pelajar praktikal sebagai kakitangan mereka…… Sebelum pulang, Rafidah sempat menyerahkan sebuah kotak besar kepada saya. Isinya…..labu sayung yang telah diubahsuai menjadi lampu meja….Cukup cantik…Ia membuat saya begitu terharu!

Keesokannya, Rafidah datang dengan keretanya ke hotel saya dan memindahkan keseluruhan isi Kancil kesayangannya ke dalam but kereta saya…..Durian, rambutan, pulasan, manggis dan tempoyak dari Taiping…..Mak oiiii…banyak betul…..!

Khas buat keempat-empat pelajar saya, terimakasih kerana saya tahu kamu semua menyayangi saya….Kamu buat saya terus bersemangat untuk meneruskan apa yang saya sedang lakukan. Jika diikutkan kata hati saya, saya nekad untuk meninggalkan bidang ini, namun, bila saya berdepan dengan segelintir pelajar yang amat dekat dengan hati saya….saya keliru…..

No comments: