Saturday, December 8, 2007

Gi Kelantan



Kami baru pulang dari Kelantan...Perjalanan bermula pada pukul 9 malam hari Jumaat 6 Disember dengan bas Rosli travel yang disewa khas. 40 orang menyertai rombongan istimewa ini, untuk meraikan perkahwinan anak saudara perempuan saya, Nurul Nahzatul Shima dan suaminya Mohd Najmi. Rombongan kami terdiri dari adik beradik saya (sebelah arwah ayah Nurul) dan adik beradik emak Nurul. Seronok? Sudah pasti.

Ini kunjungan kedua saya ke kelantan walaupun kelantan begitu dekat dengan hati saya... di sepanjang kehidupan saya, saya seringkali mendapat anak kelantan sebagai teman rapat saya... nama-nama seperti Ruhani Abdul Razak dari Pulai Condong, Nik Rodiani Nik Daud, Paridah Jaapar, Asma Rina Abdul Rahman dan Puan Rokiah Ibrahim adalah antara mereka yang pernah dan amat rapat dengan saya hingga kini....Bagi saya, secara perbidi, orang kelantan punya semangat setiakawan yang tinggi dan berperibadi murni... mereka sentiasa ada pada waktu yang amat diperlukan. Kadang-kadang orang tersilap dan menganggap saya pun orang kelantan. Apatah lagi waktu saya berniaga....(Cuba perhatikan gambar di atas...saya sedang melayan pelanggan di Pasar Khadijah....ada gaya Mek Kelate tak?)

Dari Klang, kami tuju ke Machang, untuk berehat seketika. Sepanjang perjalanan yang amat memenatkan itu, kami sempat berehat di Gua Musang sebelum menyempurnakan subuh di Masjid Machang. Kami kemudiannya dibawa ke rumah kakak Najmi di sebelah Uitm Machang. Najmi dan Nurul datang membawa makanan sebanyak2nya.... Nasi dagang, nasi kerabu, nasi berlauk, cek mek molek, dan beberapa jenis kuih lagi yang saya tidak tahu nak menyebutnya pun..... Selepas sarapan, kami naik bas menuju ke Kota Bharu.Pasar Khadijah kami terpa. Mak ooii...seronok tengok semua yang berniaga wanita... rasanya semua benda nak dibeli...namun, hati saya keras... saya turun dengan hanya membawa sehelai baju untuk Seri, pembantu saya yang setia menunggu di rumah..... Kakak2 saya? Masing2 dengan kain sutera, tudung semestinya dan segala macam keropok....

Lupa nak catit, kami disimbahi dengan air hujan dari mula kami jejakkan kaki di bumi Kelantan...Yang menarik, segala barang adalah murah...itu kata anak2 saya dan anak2 saudara saya... kuih sepuluh sen? di shah alam, 40 sen!

Kami balik semula ke Machang, bersiap untuk ke rumah pengantin di Kg Kaabah, JAlan tanah merah. Mak oooiii....jauhnya....masuk nun di dalam kawasan kampung. Mujur pemandu bas kami hebat, main cilok2 pulak.... Sampai di rumah pengantin, hujan turun selebat2nya. Langsung tiada spot yang tidak basah.... tapi...dengan muka takmalu, kami makan sebanyak2nya... Lauk sedap giler. Daging gulai kawah, ayam goreng, acar, sambal dan kuih-kuih manis.... Saya hampir terlopong melihat tetamu yang datang.... banyaknya mereka makan! Penuh padat pinggan mereka, siap tambah lagi.....! Jarang ditemui di sini....Lagi satu, takut banjir agaknya, ramai juga yang berkain batik..... kami pulak, ada yang datang dengan baju dry clean only, high heels, manik2dan labuci....hahahaha... orang bandar masuk kampung....

Lepas dari rumah pengantin, kami teruskan perjalanan ke rantau panjang pula. walaupun ada amaran banjir, tapi, ada juga yang tak puas hati, talipon balai polis rantau panjang dan selepas pasti tiada banjir, kami terus ke sana....juga dalam pakaian glamour kami....

Hujan terus menemani kami. Habis payung di Mydin kami borong. Banyak kedai yang dah tutup kerana mereka takut banjir......namun itu tidak menghalang ramai yang membawa masuk toto, bekas nasi besar, tilam, cadar, vision, dan macam2 lagi ke dalam bas. Jimi beli selaras senapang, abey beli baju lapan riya, lala beli tshirt sepuluh riya, saya beli selipar jepun (penat giler kaki pakai high heels jalan2 di r/pjg!) manakala suami penuhkan tangan dengan segala macam buah2an.....

Pukul 7 malam, 7 Disember, kami bertolak ke Klang. Penat, berlengas dan kekenyangan.... Sambil menonton cd 'jangan pandang belakang', kami hanyut terlena. Sedar2 bas berhenti rehat pada pukul 1030 malam. Ingatkan dah sampai mana, rupanya baru sampai R&R Gua Musang. Saya ambil kesempatan tukar pakaian...tak larat berbaju kurung sambil tidor. Naik semula ke dalam bas, macam2 bunyi dengkuran kedengaran. Mata saya tak mahu lelap. Saya tonton Harry Potter dengan penuh perasaan. Abo nyenyak di pangkuan. Sedang saya melayan perasaan, saya terasa bas bergoyang dan terbuai ke sana ke mari....takut sungguh perasaan saya. saya toleh ke belakang dan saya lihat suami dan semua anak saya tidur nyenyak. di depan, saya nampak kepala iwan, anak saudara saya tegak...tak tidur rupanya dia. KAk Wie dan dua kepala lain juga tegak.... Saya tak putus2 mengucap dan berdoa agar dijauhkan dari segala bahaya.... Saya berdoa, jika terjadi sesuatu, biarlah saya saja yang sakit, bukan anak2 saya....

Leganya hati bila bas akhirnya berhenti di Bentong. Rupanya driver terlalu mengantuk. Saya ajak KAk Wi dan sorang kakak ni turun ke tandas. MAsing2 bercerita tentang kegusaran masing2 tadi....Alhamdulillah...kami selamat.

Dari Bentong, bas terus menghala ke Klang. Kami tiba seawal pukul 630 pagi, 8 Disember....Ya Allah penatnya tidak terkira.....Selepas sarapan beramai2, (kami makan roti canai, nasi lemak bungkus cik jamaliah dan air kopi pekat), kami pulang ke destinasi masing2.....

Kami melalui perjalanan jauh yang panjang, memenatkan, menggembirakan dan satu yang pasti, kelantan memang indah.... orang2nya berbudi bahasa, makanannya enak (walaupun tak berapa reti nak makan) dan barangannya...murah giler.... saya pasti akan kembali semula ke sana nanti....

No comments: