Wednesday, August 25, 2010

Muhammad vs Abo

Saya sedang asyik menaip sementara menunggu kedatangan Limah dan Akma. Datang seorang ibu muda yang menyorong kereta sorong anaknya, membelek butang baju Melayu. Sewaktu melayan wanita ini tadi, saya terpandang anaknya yang berada dalam kereta sorong.

Oohhhh...anak istimewa rupanya.

Saya dekati anak tadi, yang bernama Muhammad. Dia tersenyum manis memandang saya. Kedua-dua tangannya yang kurus tergenggam rapat. Kakinya kurus dan tulang dadanya tinggi. Subhanallah....

Senyuman Muhammad mengundang airmata saya.

"Berapa umur dia?"

"Enam tahun Kak".

"Oh...sebaya dengan anak saya. Dia memang lahir macam ni atau kerana dia sakit?". Mulut saya sibuk bertanya sambil saya hulurkan mainan ke arah Muhammad yang semakin lebar senyumannya.

"Dia lahir tak cukup bulan. Doktor paksa dia lahir, untuk selamatkan nyawa saya. Saya pengsan disebabkan tekanan darah terlalu tinggi. Waktu itu oksigen tidak cukup untuk bekalan dia..." Ibu muda tadi menjelaskan dengan terperinci.

Muhammad hanya terbaring menelentang. Dia punya keinginan, namun tiada upaya.

Ibu muda tadi bertanya tentang anak saya pula...

"Anak akak dah tadika lah ye?"

"Ye. Dia masuk tadika Islam".

"Dah pandai membaca, solat, mengaji agaknya ye?"

"Alhamdulillah. Dia diajar dan dilatih dengan baik sekali oleh guru-guru di sekolahnya. Bolehlah, untuk dia...."

"Itu pun dah syukur sangat Kak..."

Saya rasa tercekik. Nak telan air liur pun tak lepas...

Betapa bertuahnya saya... Abo bukan setakat boleh membaca, menulis dan mengira, dia juga sudah hafaz beberapa surah pendek dan boleh membaca Quran. Dia sudah tahu solat tanpa dibantu, sudah hafal bacaan-bacaan dalam solat dan boleh berzikir, dan berpuasa hampir penuh!....Dia juga sering menegur sesiapa yang minum sambil berdiri, memegang cawan dengan tangan kiri, makan sambil bercakap dan menolak bakul makanan dengan kaki! Saya yang kadang-kadang termalu dengan 'mulut lasernya'....

Kebetulan di kedai kaset sebelah, kedengaran surah Rahman sedang didendangkan....

"Maka nikmat Tuhan manakah yang Engkau dustakan?"

Aku berjanji tidak akan mendustakan nikmatMu...Aku akan sentiasa mensyukurinya, Ya Allah....

No comments: