Sunday, June 12, 2011

Kawan Lama dan Saudara Mara

Saya mendapat mesej berbunyi begini....

Girl from the Past
Are U from MGS Klang; an active Red Crescent member sometime in the late 80's. I am Hisham from Klang High School; also an active member of Red Crescent and was the Klang Youth Chairman then.
If U are, nice to find U in the FB.
If not, thank you for you time.

Salam, Hisham


Alhamdulillah. Saya memiliki nama yang senang diingati. Saya tidak pernah pelik. Ada satu ketika di mana saya terserempak dengan seorang rakan sekolah saya sewaktu di darjah dua yang memadankan nama saya dengan senyuman saya. Hebat.

Saya kemudiannya berkomunikasi dengan Hisham. Berkongsi cerita tentang siapa diri kami kini. Saya ingat Hisham, yang dua tahun lebih senior dari saya, sebagai seorang yang bijak dan amat terkenal. Bersama beliau ialah Kak Fazi dari sekolah saya dan TSB dari sekolah lain. Kami begitu aktif dalam PBSM.

Saya adalah antara ahli penakut darah yang bersungguh-sungguh ingin membantu orang ramai. Seingat saya, HQ kami di stesen keretapi Klang dan setiap hujung minggu kami akan ke sana untuk belajar pertolongan cemas. Bersama saya adalah Liza, Adim dan Janie. Kami amat rapat. Macam-macam idea dan kenakalan kami ada.....

Dalam perbualan dengan Hisham, saya juga mendapat tahu bahawa Tengku Saiful Bahri (TSB)telah meninggal dunia akibat kanser usus. Terkedu sebentar saya. Cepatnya dia pergi. Kali terakhir saya bertemu TSB di sekitar akhir 80an. Moga beliau aman di sisiNya.

*************************

Anak-anak saya selalu pening untuk mengingat nama atok-atok sedara dan bapak/mak sedara mereka bila ada kenduri kendara di pihak Boss. Kebanyakan saudara mara Boss berada di Muar, makanya kami amat jarang bertemu.

Kami menghadiri majlis kenduri kawin Agoi di Dewan Kompleks Tabung Haji. Meriahnya. Kesemua anak-anak saya heret untuk bersalaman dengan begitu ramai Tok, Pak Long, Pak Ngah, Pak ANdak, Pak Cik...Mereka tersengih-sengih, pening untuk cuba mengingat nama panggilan setiap dari mereka. Kebetulan arwah Abah dan arwah Mak bersaudara - kedua-dua pihak hadir di majlis tadi. Di kampung, hampir kesemua dipanggil dengan 'pangkat' mereka - Along, ANgah, Uda, Andak, Acik, Ateh, Ucu .... dan yang saya pun tak tahu.

Jimie dan Lala cuba mengajuk alunan dan rentak percakapan orang 'Muor'. Lembut dan berlengguk-lengguk. Sewaktu pulang, mereka asyik bercerita .... dan saya tahu mereka amat merindui Mak Tok dan Tok Bah mereka. Semoga mereka aman di sisiNya....Amin.

No comments: