Friday, March 29, 2013

Nama panggilan

Masyarakat melayu amat prihatin dengan nama panggilan dalam keluarga. Dalam setiap keluarga akan ada Long, Ngah dan seterusnya.

Saya datang dari keluarga yang tidak menggunakan panggilan ini sebagai ikutan. Hanya abang sulung saya kami panggil Ulong. Yang lain kami panggil dengan panggilan 'Abang xyz' dan 'Kakak xyz'.

Bila kami menginjak dewasa dan mula mendapat anak-anak saudara, di kalangan orang Jawa, jika makcik atau pakcik kita lebih tua dari mak ayah kita, gelaran mereka adalah 'Wak'. Ia gelaran yang menakutkan kami semua kerana 'Wak' adalah gambaran seorang yang sudah tua. Sekiranya makcik dan pakcik kita lebih muda dari mak ayah kita, mereka dipanggil 'Cik'.

Saya anak ke lapan. Maknanya anak-anak saya perlu memanggil kesemua yang lebih tua dari saya dengan panggilan Wak. Namun ia tidak berlaku. Mereka dipanggil Pak Long & Mak Long, Pak Ngah (arwah) &Mk Ngah, Pak We & Mak We, Pak An & Mak Ani, Pak Man & Mak Enon, Cik Em & Cik Wie serta Cik Burn (arwah) & Cik Ta. Sepatutnya tiada antara mereka yang dipanggil Cik....namun tiada siapa mahu panggilan mereka bunyinya 'tua'!

Saya sendiri tidak mahu dipanggil Wak. Anak-anak adik-adik saya memanggil saya 'Mama Su'... Dan Boss dipanggil 'Cik Naha'. Bunyinya lebih muda dan lebih komersial....

Di sebelah Boss pula, panggilan lebih unik. Atok dan Nenek ialah Tok Bah dan Mak Tok. Abang sulong Boss dipanggil Abah oleh kesemua anak-anak saudaranya, sementara Mak adalah panggilan kepada arwah isteri Abang. Kakak ipar saya dipanggil Mama dan arwah suaminya dipanggil Ayah. Kakak ipar saya yang satu lagi dipanggil Uda (tiada Mak di depan kerana tidak mahu terasa tua) sementara suaminya Ayah Uda. Boss dipanggil Bak Ai dan saya Mak Su....

Bila kami mula dapat cucu, ia jadi lebih haru. Uda merasa dia masih muda...orang Johor biasanya akan panggil Tok De...tetapi Uda menjadi Wan Da....

Saya cuba menjadi realistik....memang sudah selayaknya saya jadi orang tua...

Di sebelah saya, cucu memanggil saya 'Nenek Yah' dan di sebelah Boss, saya adalah 'Tok Su'....

Anak sulung kami mahu kembalikan nama panggilan orang lama...lalu dia menggelar dirinya 'Mak Long' kepada anak- anak buah yang lain... Kami tersenyum jika ada cucu-cucu kami yang memanggil Jimie dengan panggilan 'Pak Ngah'.... Abey pula mahu dipanggil Uncle Bey dan Abo ialah Uncle Bo....

Bagaimana agaknya reaksi saya jika orang panggil saya "Wak"! Saya rasa saya akan pura-pura tidak dengar!


No comments: