Monday, December 15, 2014

Hikmah di sebalik kejadian

Selalunya kita tertanya, apakah hikmah di sebalik kejadian yang berlaku. Sebagai seorang yang beriman dengan qada dan qadar, apapun yang berlaku adalah suratan. Ia tertulis sejak azali.

Andaikan kita dipertemukan dengan seseorang yang telah sekian lama hilang tanpa berita. Pastinya teruja. Segala kenangan muncul kembali. Bagaimana satu kisah itu bermula. Lalu kita impikan kenangan manis berulang kembali.

Allah mengatur sesuatu mengikut perancanganNya. Otak manusia yang dangkal tidak dapat menilai dengan serta merta apa di sebaliknya.

Begitu lah yang berlaku baru-baru ini. Saya terleka dengan kegembiraan yang seketika. Biarpun ia hanya perasaan saya semata, ia sedikit sebanyak berjaya mengalihkan perhatian kepada ilusi dari realiti.

Saya terpukul dengan suara hati.

Dalam doa, saya pohon agar Dia tunjukkan jalan yang diredhaiNya. Wajah lembut dan suara merdu sang arjuna menyedarkan saya dari lena yang panjang. Allah hu akbar! Saya lekas-lekas kembali berdiri teguh, mengukuhkan benteng keimanan agar tidak goyah lagi.

Itulah hikmahnya! Cinta saya semakin menebal. Kasih sayang saya semakin menggunung. Kesetiaan saya tidak berbelah bagi. Rindu saya semakin memuncak.

Izinkan saya terus berdoa untuk bersamanya di dunia dan di syurga. Jika di syurga nanti dia dikelilingi 70 bidadari yang cantik jelita, saya memohon Allah makbulkan doa saya untuk menjadi Ketua Bidadarinya. Yang paling cantik di antara semua.

Saya nyanyikan dalam hati; sambil memandang wajah kacak yang lena dibuai mimpi:

🎶Izinkan aku sayang
Menyintaimu selalu...🎶

Maafkan diri ini yang seringkali gagal untuk menilai kaca dan permata...

No comments: