Tuesday, April 11, 2017

Hijrah ke Johor

Open Heart
Open Mind

Dua perkara penting yang diajar oleh Coach Dr Grace Chung di Seoul Korea.

Sekitar bulan Jun 2016, saya menerima panggilan dari dia. Waktu itu saya sedang sibuk menguruskan booth promosi Raya di Kompleks PKNS. MasyaaAllah kesibukan begitu luarbiasa kerana kami tidak menggaji sesiapa di sepanjang 40 hari promosi. Kami 5 beranak berhempas pulas menjaga booth, menguruskan stok, menjaga kewangan dan pastinya menjual.

Alhamdulillah. Jualan sepanjang promosi raya 2016 memang wow! Apapun, ia hanya tinggal kenangan.

Balik kepada kisah dia. Saya namakan dia RP.

Kami bertemu seminggu lepas hariraya di Brickfields. Dia yang saya kenali sejak hampir 10 tahun lau, rupanya kini sehelai sepinggang. Dulu? Amat kaya.

Dia kehilangan hampir seluruh hartabendanya, termasuk syarikat-syarikat besar miliknya dalam masa dua tahun. Empayarnya ranap bersama ranapnya industri minyak dan gas.

Saya lupakan yang lain.

Yang saya mahu ingat hanya ini:

"I have lost everything but I still have my life. God will never do this without reason. I have to try my best with this short life of mine so that I will die peacefully."

Selainnya ia jadi sejarah.

Dalam keadaan yang masih tidak pasti, saya terima lamarannya untuk menerajui syarikat ini sejak lebih tujuh bulan lalu. Pelbagai cabaran yang saya hadapi sepanjang berada di perantauan ini, namun saya pasti perancangan Allah adalah yang terbaik buat kami.

Kisah saya dan syarikat ini juga bukan sesuatu yang mahu saya ceritakan. Ia akan saya simpan sendiri.

Apa yang mahu saya rekodkan di dalam "My Story" ini adalah kisah benar tentang penglibatan saya dan suami dalam satu "new venture', sekurang-kurangnya kepada kami berdua.

Di tempat baru, kami tidak berteman. Sedara mara jauh sekali. Hiduplah kami dalam kesepian, pergi balik kerja, lepas tu duduk di rumah. Hiburan kami adalah gurau senda Aman dan kami berdua. Hanya itu.

Takdir Allah, kami dipertemukan kembali dengan sahabat-sahabat universiti yang begitu prihatin. Lalu kami berkawan-kawan, sambil saling mengunjungi.

Benarlah kata orang, orang Johor ni silaturrahim dia dahsyat....




No comments: