Tuesday, January 3, 2023

Hari kedua 2023

Semalam, hari kedua tahun 2023, hati saya bagaikan kaca yang terhempas ke batu.

"Kak, esok akak nak bentang pinjaman kan? Nak beritahu yang Ina tak dapat datang."

Aduh! Penasaran saya.

Menangis betul-betul depan Allah. Bagaimana Ya Allah?

Petangnya, saya ke majlis ifthar di Kondo Kemuncak dengan hati bengkak diselaputi mendung. 

Masuk saja ke dalam lounge, ada tangan melambai. "Come! Sit here!"

Baru saja labuhkan punggung, ada lagi tangan melambai. "Dok sini la!"

Ewah! Beramai pula yang mengajak duduk bersama.

Tiba-tiba dapat hadiah cantik. 

Tiba-tiba ditanya mahukah menulis kisah so and so.

Tiba-tiba ramai yang mahu ambil gambar bersama.

Tiba-tiba ramai yang mahu membel buku yang belum pun diterbitkan.

Siapa aku sebenarnya, Ya Allah.

Jauh sangat beza Padang Jawa dengn seksyen 9 .

Balik rumah saya beritahu Boos, saya down giler. Boss ingatkan saya, yang sayang lebih ramai dari yang benci. Teruskan perjuangan. Kita tidak minta makan dari sesiapa. Kita ada Allah.

Teruskan berjalan. Lupakan mereka yang kerjanya melukakan. 

1 comment:

Ummi said...

Assalamualaikum Puan Suria.. saya meminati penulisan puan semasa puan bertugas di Chennai dulu.. dlm blog universiti kehidupan Prof Muhd Kamil klu tak silap..