Wednesday, August 21, 2019

Anxiety

Saya biasa sangat dengar perkataan Anxiety. Anak sulong dan adik saya selalu cerita bagaimana mereka 'diserang' anxiety. Saya tak tau langsung apa benda anxiety ni, maksud saya, macamana ia boleh berlaku, kenapa, apa jadi, cara kawal dan 1001 soalan. Nak tanya, takut tersinggung.

Minggu lepas, Datin Diana Danielle share video di instagram beliau tentang anxiety. Masa tu beliau sedang menghadapinya. Ya Allah!!!

Baru saya tahu yang saya pernah berdepan dengan anxiety. Beberapa tahun lalu, saya dirawat di hospital. Saya tak tau apa sakit saya, tapi saya tahu ia teruk.

Dan minggu lepas, saya alami sakit yang tak sakit tu.

Kenapa?
Entah.

Saya rasa perut saya memulas (macam nak membuang tapi tak de apa) secara tiba-tiba, tapak tangan saya berpeluh-peluh, mual, duduk dalam aircond tapi peluh mencurah. Nafas pendek-pendek, jantung laju, kepala berpusing. Rimas rasa seluruh badan. Asyik sendawa dan kentut.

Tak tahu cara mana nak kembali normal, saya masuk toilet dan duduk atas toilet bowl. Lama. Saya cuba buang apa yang boleh - angin, air kecil dan air besar - lepas perut dah lega sikit, saya ambik wudhuk dan keluar dari toilet solat sunat 2 rakaat. Lepas solat saya zikir - istighfar, tahmid dan selawat - sebanyak-banyaknya. Slowly nafas saya kembali reda, perut saya kurang memulas dan jantung saya dah tak lalu. Cuma masih berpeluh dalm aircond.

Subhanallah. Sakit rasanya.

Anxiety berlaku bila kita tak mampu kawal stress yang melampau. Saya mengaku yang stress level saya sejak sebelum raya haji hingga semalam adalah di tahap above maxima. Otak dan hati boleh kawal, badan tak boleh. Saya kepenatan. Bukan sebab berkebun atau aktiviti lasak. Badan saya penat kerana saya sedang kawal emosi yang boleh meletop anytime.

Saya mohon Allah jauhkan saya dari segala macam stress lagi. Saya tak mahu mati kerana stress. Tak berbaloi.

Moga diperkenankan.

No comments: