Tuesday, August 27, 2019

Berlari mengejar Allah

Semalam dapat peluang duduk bersarapan dengan insan hebat yang banyak mendidik saya. Dialah kawan, pensyarah, supervisor dan mentor saya. Tiada dua dia dalam hidup saya. Kami dekat tapi jauh, jauh tapi dekat. Alhamdulillah. Kasih sayang tanpa sempadan dan tidak bersyarat.

Satu perkara yang disentuh amat menyentuh hati saya,

"I ralat Suria, sebab tak pernah tegur you tentang aurat. You kawan baik I, nak tegur tak sampai hati. Tapi hari ni, I beritahu betapa setiap hari I doakan you perbaiki pemakaian you. Tutup aurat sepenuhnya. Alhamdulillah. I nampak dah betapa you kini dah tutup penuh..."

Allah hu Akbar. Menitik airmata. Sedar diri. Betapa selama ini saya acuh tak acuh dengan aurat saya. Tutup tapi tak sempurna. Moga saya istiqomah dalam bab ini.

Kemudiannya kami sama-sama buat analisa. Mudah sangat nak dapat redha Allah sebenarnya. Banyakkan buat kebaikan. Cara mana?

Pukul berapa you bangun pagi tadi?
4 pagi.

Apa you buat?
Mandi & wudhuk.
- 1 kebaikan.

Lepas tu?
Solat tahajjud & solat witir
- 2 kebaikan

Then?
Pi masjid.
Zikir pagi - istighfar, tasbih dan selawat
Masuk seringgit dalam tabung masjid
Tahiyyatul Masjid
Baca AlWaqiah
Solat sunat fajar
Solat subuh
- 7 kebaikan

Okay, habis tu semua dalam pukul 630. Ternyata dalam masa 2 jam you dah buat 10 kebaikan. Allah kata, 1 kebaikan Allah gandakan 10. Maknanya, atas bahu kanan dah ada 100 kebaikan.

You kira, setiap 2 jam ada 100 kebaikan, tolak waktu tidor 6 jam, ada 18 jam maksudnya you dah boleh dapat 900 kebaikan sehari. Kalau you kejar ni, Suria, ada masa tak you nak ambik kisah pasal orang lain? Nak komen status orang kat sosial media? Nak duduk membawang citer pasal segala mak nenek masalah dunia? Ada?

Kebaikan bukan hanya solat, ngaji mahupun sedekah. Sambil jalan keluar dari kedai mamak yang you singgah breakfast lepas balik masjid, you nampak tong sampah tergolek dan sampah berterabur. You tolak sampah dengan kaki masukkan balik dalam tong dan dirikan tong pun dah dapat 1 kebaikan. Pasal apa? You mudahkan orang lain yang lalu di situ.

You bawak kereta depan deret kedai, nampak orang nak melintas. You slow down dan bagi depa lepas. 1 lagi kebaikan.

Dalam perjalanan nak hantar anak you ke sekolah, you berhenti kat makcik nasi lemak belikan bekal anak, you beli juga untuk staff kat ofis 10 biji karipap berharga RM5. Dah ada kebaikan.

Belum mula kerja lagi you dah kumpul berapa ratus kebaikan?

Makanya, Suria.. I selalu kata dalam kuliah-kuliah I. Matematik Allah ni, masyaaAllah. Semuanya kerana Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Lalu, kenapa kita manusia yang lemah tak de apa ni sombong sangat? Dok kejar dunia yang hanya menjanjikan kekecewaan dan tipu daya?

Mengalir airmata...




No comments: