Thursday, August 2, 2012

Mimpi yang tak sudah

Saya terpanggil untuk menulis tentang kisah di dalam lagu lama ini. Lagu yang bertajuk "Mimpi yang tak sudah". 

Liriknya yang saya salin dari www.liriklagu.com

"Apa makna impian
Datang dan pergi
Membawa hati
Menyusuri kembali
Jalan-jalan sepi

Kau kah di situ

Yang menantiku
Atau jelmaan
Dalam kenangan
Yang bernama pengalaman

Siapakah di antara kita

Dengan rela menjadi pendusta
Siapakah dulu membina harapan
Dan siapa yang memusnahkan impian
Tanpa sebab dan alasan
Kau lahirkan perasaan
Bagai taufan tiba-tiba datang
Dan menghilang

Kau bayang-bayang

Masa nan silam
Ada ketika terbawa-bawa
Oleh resah mimpi yang tak sudah"

Saya bukan peminat lagu. Satu petang di waktu saya sedang memerhatikan jari jemari Lala laju menaip di atas media padnya, saya terdengar lagu ini berkumandang. Lala anak remaja yang amat menggemari lagu lama. Koleksi lagu beliau sering membuat kawan-kawannya ketawa. Antara penyanyi yang diminatinya (selain dari kumpulan-kumpulan Rock Kapak seperti Search, Lefthanded, Ekamatra dan yang sewaktu dengannya), Lala juga minat dengan lagu Datuk Ahmad Jais! 

Saya tersenyum tatkala mendengar lagu ini. Ia memberitahu saya bagaimana ada manusia yang bermain dengan bayang-bayang. Paling menyedihkan, ia datang dari masa yang silam. Aduh...sedih tentunya.

Buat mereka yang masih berada di sana; pulanglah ke tempat kita berdiri kini. Mimpi masa lampau biar saja ia terhapus. Ia tidak akan habis jika masih asyik dikenang. Pengalaman mendewasakan kita. Apa yang kita miliki hari ini adalah yang terbaik buat kita. Takdirnya begitu......

 

No comments: