Saturday, March 16, 2013

Bila sendirian.....

Minggu ke3 bulan Februari saya ditinggal bersama Abey, Abo dan Rahman, sambil ditemani Dee dan Bibik. Boss menerima jemputan menjadi tetamuNya dan beliau membawa Lala bersama.

13 hari yang menyeksakan. Di usia begini, Boss adalah teman paling rapat. Sarapan bersama selepas menghantar Abo ke sekolah sebelum ke pejabat merupakan suatu yang rutin. 13 hari bersarapan sendirian selalunya tidak bersarapan....

Hati meronta menunggu hari yang dijanjikan. Segala yang berlaku seolah kosong tiada makna. Kadangkala saya rasa macam tidak kena. Masakan sebegitu sekali saya kehilangan?

Kepulangannya menerbitkan bunga yang berkembang indah dalam diri. Syukur kepada Dia kerana saya tidak lagi sendirian....

Seminggu selepas pulang, sekali lagi saya sendirian. Johor Bahru tidaklah jauh mana...namun saya tidak bersamanya. Jika Abey dimasukkan ke hospital di hari kepulangan Boss dari Mekah, kali ini saya sendiri yang menjadi penghuni hospital. Ia sesuatu yang tidak saya sukai.

Kesunyian begitu mencengkam bila sendirian. Perasaan takut amat menebal hingga sukar untuk melelapkan mata. Yang terpandang di mata hanyalah wajahnya. Yang terdengar di telinga hanyalah suaranya. Bila mata terpejam, hanya senyumannya menjadi latar belakang...

Begitu hebat rasa orang bercinta. Ia cinta yang dibelai, dibaja dan dipupuk selama hampir 25 tahun ..... Bukan cinta biasa antara lelaki perempuan, tetapi cinta yang bersandarkan "saya menyintainya hanya kerana Allah".

Biarlah hanya dia yang mengisi segenap ruang di hati saya hingga ke kehidupan hakiki. Saya sentiasa berdoa agar kami kekal bercinta bersama-sama di syurga, ditemani dengan riuh rendah suara dan jerit pekik anak-anak kami. Mereka adalah pemula segala senyuman, keceriaan dan kebahagiaan...

Saya perlu nyatakan di sini yang saya tidak suka ditinggal bersendirian. Saya mahu bersamanya - setiap masa....

No comments: