Thursday, June 19, 2014

Apa maknanya?

Setelah hampir sebulan bercuti rehat di rumah kerana pembedahan appendix pada 25/5/14 yang lalu, hari ini saya kembali ke pejabat. Pelbagai perasaan datang menerjah. Gembira, teruja, sedih dan malas...ye, malas yang paling banyak.

Saya mulakan hari dengan mendengar pelbagai ringkasan dari kakitangan yang berkaitan. Projek demi projek dibincangkan.

Selepas habis bermesyuarat, Sha, seorang Eksekutif yang agak senior, memohon jasabaik saya untuk mendapatkan pandangan. Sha yang sudah berumahtangga dan mempunyai seorang bayi comel berusia 8 bulan tinggal berjauhan dengan suami yang bekerja di pantai timur. Sewaktu beliau mahu mendirikan rumahtangga, saya pernah berpesan kepadanya untuk sentiasa membelai dan menyiram kasih sayang dan cinta kepada suami beliau dan sebaliknya. Secara peribadi, perkahwinan jarak jauh atau weekend husband/wife jika boleh dielakkan adalah lebih baik.... Hari ini, Sha datang untuk memberitahu saya bahawa sudah sampai masanya untuk dia menjalani hidup berkeluarga yang lengkap.... Bererti... Dia akan meletakkan jawatannya tidak lama lagi.

Sebagai kawan dan kakak, saya sokong keputusan Sha. Namun sebagai Boss, saya akan kehilangan seorang pekerja yang rajin, berdedikasi dan hormat orang. Sha seorang kakitangan yang sentiasa berada dalam 'radar' saya. Jarang sekali mengecewakan saya samada dari segi disiplin mahupun kualiti kerja.

Sha menyambut baik keputusan saya dengan airmata berjuraian di pipi... Saya buka sedikit cerita saya kepada Sha.... Bagaimana saya ambil keputusan serupa... Meninggalkan gaji yang banyak, jawatan yang besar dan kemewahan hidup sewaktu saya bekerja di India... Soalan yang asyik menerpa fikiran saya ketika itu adalah "Apa maknanya?". Duit yang banyak, pangkat yang besar dan kedudukan yang tinggi tidak bermakna buat saya tanpa keluarga. Kerinduan yang membuak mampu menghilangkan senyuman di bibir... Hati menjadi gundah gulana, sepi adalah peneman setia, sedih bertamu di dada tanpa mahu beredar langsung....dan akhirnya... Diri menua sebelum usianya....

Biarpun kini saya tidak punya semua yang saya punyai sewaktu di sana, tapi saya pasti bahawa senyuman saya bukan pura-pura, ketawa saya penuh ceria....dan kebahagiaan adalah sewaktu saya mendengar gelak tawa anak-anak dan suami tercinta. Menatap wajah mereka memberi kepuasan tiada tara nya, merenung ke dalam mata mereka dapat kita tangkap kebahagiaan hati mereka, mendengar celoteh mereka bagaikan alunan lagu yang mesra di telinga...

Semoga Sha mencapai kebahagiaan dan ketenangan hidup bersama suami dan anak tercinta.

Surah Al Fajr 27-30:

Wahai jiwa yang tenang
Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya
Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaKu
Dan masuklah ke dalam syurgaKu.



No comments: