Wednesday, October 25, 2017

Kuatkan aku.

Seminggu lagi.

Oh Allah. Kau Maha Tahu betapa hatiku merintih sepanjang waktu memohon belas kasihanMu. Sesungguhnya ujian ini terlalu berat bagiku.

Andai diikutkan hati yang lemah ini, aku telah hanyut dibawa keresahan yang menggunung. Senyuman pasti telah lenyap sama sekali.

Apa yang ku lakukan untuk menguatkan hati? Subhanallah... tiada siapa yang dapat menolong melainkan diriku.

Doa dan doa.

Setiap lepas solat fardhu, ku usahakan menghadiahkan bacaan Yassin buat mereka yang berkenaan. Di setiap selang waktu, aku akan pastikan istighfar di bibirku. Ya,  dalam Quran surah Nuh ayat 10 ada menyebut, beristighfarlah. Akan diampuni kita di samping dikurniakan rezeki melimpah. Aku yakin dengan janji Allah.

Ku penuhi juga masa yang ada dengan membaca Quran berulangkali, berbicara dengan Allah, menangis dan berkeluh kesah denganNya di sepertiga malam sambil menetapkan hati dan fikiran untuk terus redha dengan apa yang Allah hadiahkan.

Sukar sekali.

Namun, keyakinanku bertambah setiap kali ku seka airmata yang mengalir deras tatkala aku memohon belas kasihanNya. Hati yang gundah menjadi lega dan hilang lenyap keresahan yang bersarang.

Doakan aku terus kuat menghadapi saat sukar ini.

Tuhan. Aku serahkan semuanya padaMu, untuk Kau atur cara mana semua. Aku yakin di setiap kesusahan akan ada kemudahan. Aku yakin ada hikmah indah di sebalik semua yang berlaku. Aku yakin Kau mendengar permohonanku dan Engkau akan kabulkan apa pun yang ku pinta. Aku yakin Kau tidak akan mensia-siakan aku, Kau ampunkan aku dan Kau terima taubatku. Sesugguhnya Ya Allah, ujian ini semakin mendekatkan aku padaMu.

Lepaskan aku dari kesukaran ini Ya Allah. Tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah dan Engkau akan menjadikan kepayahan menjadi mudah apabila Engkau kehendaki mudah. Mudahkan urusanku Ya Allah.


No comments: