Friday, September 22, 2017

Mindset

Ubah mindset!

Banyak kali dengar. Tak faham. Kenapa? Apa perlunya?

Baru-baru ini saya bertemu dengan seseorang. Dalam pertemuan singkat itu, saya hadam apa yang dia katakan.

Balik rumah sambung buat research. Baca, tanya, semak, soal, telan....

Baru faham.

Belum terlewat. Selagi nyawa dikandung badan.

Saya letak kaki satu langkah di depan.
Saya juga lepaskan tangan yang semakin keletihan kerana memegang beban terlalu lama.
Saya serahkan semuanya kepada Dia.

Saya kosongkan minda.
Hanya Dia yang hadir dalam setiap denyut nadi saya.
Namanya semakin saya ulang
Ulang dan ulang.

Biarkan saja apa yang telah berlalu
Jika salah, mengaku salah
Jika benar, Dia akan tunjukkan.
Otak jangan diserabutkan.

Kenapa tetapkan minda mahu RM10,000 kalau boleh dapat RM100,000?
Orang lain boleh buat
Kita bagi alasan macamlah kita penentu segala.

Maka, saya ubah mindset.
Jika sekarang setahun RM180,000
Esok
Sebulan RM180,000
Setahun RM2.16juta

Kalau tak dapat pun, sekurang-kurangnya saya mencuba
Tidaklah asyik meratapi nasib
Dan merasa sakit sentiasa dengan keberadaan orang.

Berikan kepadaku kekayaan di dunia dan akhirat, Ya Allah.
Jadikan daku seperti Khadijah
Isteri solehah
Yang amat dikasihi suami
Kaya berharta
Malah dijamin syurga.

No comments: