Monday, August 5, 2019

Self Recovery of an Entrepreneur / Pemulihan Kendiri Usahawan #6

Dalam matapelajaran Agama Islam, kita diajar tentang 7 tingkatan Nafsu. Saya hafal sangat ketujuh-tujuh tingkatan ini kerana disoal oleh seseorang sewaktu mengerjakan haji sepuluh tahun lalu. Namun, saya tidak beri penekanan terhadapnya. Dah tahu, hafal, tapi tak faham maksud. Itulah sifat seorang manusia lemah seperti saya. Malunya!


Tak pe lah.. kita buang semua negative thoughts tu. Back to reality.


Nafsu ada 7 tingkatan. Kita mulakan dengan tingkatan paling bawah. Namanya, Nafsu Amarah.


Kata Kiyai, 90% manusia berada dalam tingkatan ini. What??? Penat wey dah tua-tua ni pun masih berada di sini….


Analogi nafsu ini ialah Haiwaniah. Mak datuk! Seribu kali malu!


Maksud haiwaniah ialah kelompok yang Allah biarkan. Tindak-tanduknya nafsu nafsi. Hanya makan, minum dan berkelamin sahaja. Suka berebut, menunjuk-nunjuk, tamak haloba, kedekut, tidak sabar, kuat gaduh, cepat naik marah. Faktor yang membawa kepada perasaan buruk ini ialah angan-angan. Lupa kepada yang ada, suka kepada yang tiada.


Terjemahan surah AlHijr ayat 3,


Biarkanlah mereka (di dunia ini) makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong), maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka).


Dalam ertikata lain, sesiapa yang mempertahankan nafsu ini, dia adalah orang yang celaka.


Nauzubillah.


Nafsu amarah harus dikekang. Amatlah rugi jika kita terus berada di tingkatan terbawah ini. Biasanya mereka yang berada di tingkatan ini akan mendahulukan tindakan dari pemikiran. Energi-energi yang tidak baik akan mudah menguasai entry points kita. Bukan organ sahaja yang sakit, seluruh diri kita sakit sebenarnya. Mental dan fizikal.


Bagaimanakah harus kita urus nafsu kita? Adakah cara untuk melawan nafsu amarah?


Mudah sangat caranya. Wudhuk, solat, zikir dan berkongsilah. Elakkan dari dikelilingi oleh manusia dan pekerjaan yang lagha. Hiburan yang berlambak hanya akan merosakkan jiwa. Kawan-kawan yang negative adalah parasite yang akan membawa kita ke jalan yang salah.


Kiyai mengingatkan kami kepada 4 jenis manusia yang berada di sekeliling kita, iaitu:


i) Serati. Seorang yang produktif, tidak banyak mulut, hanya points, penyabar dan bertanggungjawab. Itek serati seringkali tidak diketahui bila masanya ia bertelur, alih-alih bawa anak seramai-ramainya berjalan tergedek-gedek.


ii) Murai. Kawan baik yang cukup rapat, tetapi dijaja keaiban kita dengan mulutnya yang tidak tahu berhenti bercakap. Depan kita dipuji, belakang kita dicaci. Manusia jenis ini sangat aktif. Mereka berada di semua tempat.


iii) Gagak. Kawan yang sentiasa negative dengan kita. Hanya dialah yang betul. Sombong, megah diri, dan sentiasa menyalahkan orang lain.


iv) Biawak. Manusia serupa haiwan pemangsa ini paling merbahaya. Sering mengambil kesempatan, kuat menipu, mencuri, mengadu domba, penuh dengan muslihat.


Secara ringkasnya, nafsu amarah membuat kita mudah terdedah kepada godaan dunia. Tujuan sentiasa menghalalkan cara. Judgement bukan melalui fizik, tetapi hati. Kebiasaan orang yang didorong oleh nafsu amarah, mereka tiada kekesalan. Sentiasa menyalahkan orang lain, bersifat kritis dan amat outward looking.


Bilang lah berapa banyak sifat-sifat nafsu amarah yang masih bertakhta dalam diri kita. Andai masih terlalu banyak, malah mungkin semua, berubahlah. Kita bukan haiwan. Kita manusia yang diciptakan oleh Allah sebagai sebaik-baik makhluk, Surah At-Tin ayat 4.


Muhasabah diri dengan sebenar-benar cara akan membawa kita keluar dari tingkatan nafsu ini dan berusaha keras untuk transform ke tingkatan yang lebih tinggi, iaitu tingkatan nafsu seterusnya yakni Nafsu Lawamah.



No comments: