Wednesday, February 16, 2011

Pasca Haji : Reunion

Hari Ahad yang lalu kami menghadiri majlis reunion yang dianjurkan oleh pengelola perjalanan haji kami: Andalusia Travels. Seronoknya bertemu rakan-rakan yang sama-sama menikmati keindahan perjalanan yang amat bersejarah ini.

Saya dan Kak We duduk bersama-sama jemaah yang sama KT dan sama hotel dengan kami sewaktu kami di sana. Gembira rasanya dapat bertemu kembali sambil mengenang kisah-kisah di sana.

Sempat juga bertukar-tukar cerita tentang perubahan diri. Jika sebelum haji, masjid 'terlalu jauh' dari rumah, 'sibuk sangat', 'kerja banyak' dan pelbagai lagi alasan diberi kepada diri sendiri, kini kebanyakannya tidak lagi berkata begitu. Solat fardhu di masjid, khatam Quran sebulan sekali, overseas trip tidak lagi menarik minat, ketawa tidak lagi berdekah-dekah, dan macam-macam lagi....

Alhamdulillah. Ustaz ada menyatakan 'andai kita merasa kita ini lebih baik selepas pulang dari haji jika dibandingkan dengan sebelum pergi haji, itu tandanya kita mendapat haji yang mabrur".

Mudah-mudahan ia kekal begitu.

Saya? Masih berusaha untuk menjadi lebih baik lagi....kadang-kadang terlena dan terlupa juga.....Astaghfirullah....Keampunan dariNya saya harapkan...

No comments: