Monday, February 21, 2011

Stress sangat kot Ma...

Saya dapat sms yang berbunyi begini:

"Ma, lidah Mie rasa kebas. Mata belah kiri susah nak kelip". Aduh...seakan gugur jantung saya.

Saya panggil dia selepas solat maghrib.

"Mie okay? Dah pergi jumpa doktor?"

"Belum."

"Esok awal pagi tolong pegi jumpa doktor ye? Tengok apa doktor kata."

"Okay."

Keesokannya dia sms lagi.

"Unit Kesihatan UiTM refer Mie ke Hospital Seberang Jaya. Doktor pakar kat sana kata ada nerves yang tersepit. Jadi isyarat ke pasangan-pasangan di belah kiri muka Mie tak sampai, sebab tu kebas. Doktor bagi steroid je. Puncanya samada terhantuk atau stress."

"Mie ada jatuh ke?"

"Tak de pun. Rasanya Mie stress sangat kot Ma..."

"Mie nak Mama datang?"

'Aaaaaaa...........tak payahlah. Menyusahkan Mama je."

"Akak, Abey, Papa ngan Abo kirim salam. Bibik pun. Mie take care ye?"

Keesokan paginya, seawal pukul 8 pagi saya dan Boss sudah berada di perkarangan Kolej Nilam, UiTM Pulau Pinang. Seketika kemudian dia muncul dengan wajah yang sayu. Dalam hati, saya dan Boss setuju bahawa dia sebenarnya mengalami 'mild stroke'.

Selepas bersembang, kami ke masjid UiTM. Boss kemudian mengurut belakangnya yang tegang. Saya sambung tidur di sebelahnya. Dapat saya rasakan kesedihan di hatinya.

"Mie nak balik rumah? Kalau Mie nak balik, Mama admitkan Mie kat mana-mana hospital kat sana."

"Tak naklah. Mie ada banyak tests. Assignments lagi. Nanti lagi stress kalau Mie tak attend class."

"Kalau Mie rasa nak balik, Mie call Mama. Mama datang immediately."

"Okay".

Selepas seharian menghabiskan masa dengannya, kami pulang meninggalkan dia dengan hati yang berat. Semoga Allah memberikan kekuatan untuknya dalam mengharungi keadaan yang sukar ini.

Semalam saya terima panggilan dari emak kepada sahabat karib Mie.

"Su nak biar je ke dia kat sana? Bawak balik sini, boleh kita bawa dia berubat kat sini. Kesian dia."

"Kak, dia terlalu stress sekarang ni. Kalau kita desak dia, lagi stress jadinya. Lagipun dia di bawah pengawasan doktor di Hospital Seberang Jaya. Insyaallah dia akan sembuh. Beri dia masa dan kita doakan dari sini."

Airmata saya jatuh jua akhirnya.

Mie, ujian ini Allah beri pada Mie sebab Dia tahu Mie boleh menghadapinya. Ujian ini juga Allah beri pada Mama dan Papa kerana Dia tahu kami boleh menghadapinya, dengan tenang dan sabar. Hanya Dia tempat kita mengadu. Terima ianya dengan redha. Dia sayangkan kita, sebab tu dia uji kita. Semakin kita diuji, semakin dekat kita denganNya....

5 comments:

Rara Yuuki AJ said...

As-Salam auntie.. ni aziey, kwn Dee...hope auntie be strong k~ Insya-Allah kalau aziey free, aziey g rumah..rindu gak kat abo n baby rahman~ Take care auntie.. kirim salam kat uncle n semua kat rumah~

Tepi Sungai Batu said...

Pak Man doakan semoga ianya akan baik-baik belaka.
Insya Allah selamat.

Suria Klang said...

Azie, Thanks a lot sebab bersama kami dalam mengahadapi situasi ini. Insyaallah Jimie akan sembuh segera.

Pak Man: Doa dari Pak Man melegakan saya sekeluarga....

dilla said...

Salam Puan..semuga adik Mie senantiasa berada dibawah kerahmatan Allah dan semuga dia akan kembali sembuh sepenuhnya..Amin..Dilla

Jay D said...
This comment has been removed by the author.