Sunday, July 21, 2019

Self Recovery of an Entrepreneur / Pemulihan Kendiri Usahawan #2

Sebelum saya teruskan, saya kenalkan Kiyai yang memimpin kami. Beliau hanya mahu dikenali sebagai Kiyai, bukan Sifu, Guru atau Mentor. Sifatnya amat humble. Zuhud.

Beliau adalah self-made multi-millionaire, yang mana kekayaannya datang bukan dari kontrak kerajaan yang diperolehi hasil dari melobi, tender terendah mahupun kerana bersahabat dengan ahli politik.

Beliau juga seorang yang bergelar, anugerah dari Sultan di sebuah negeri kaya. Kereta-kereta mewah menjalar di halaman rumahnya yang cukup sederhana di hujung kampung. Allah hu Akbar. Begitu sekali beliau berazam berusaha membantu sekumpulan usahawan yang sedang cedera parah, tercalar emosi dan terhempas harapan.

Apa yang buat beliau begitu bersungguh-sungguh mahu membantu? Apa yang beliau dapat?

Lillahitaala.

Bagi beliau, Allah beri ilham untuk beliau bantu. Kerana satu ketika dulu beliau dibantu kala jatuh terpuruk. Dibantu oleh seorang yang cukup kaya. Bukan duit yang dititipkan oleh Kiyai beliau, tetapi ilmu. Kekuatan dalaman. Ada namanya.

Saya bertuah. Amat bertuah. Berada dalam satu kumpulan insan hebat yang sedang diuji Allah.

Hipotesis saya ialah "usahawan bangkit dengan kekuatan sendiri." Theoretical framework mungkin jadi begini

Usahawan bangkit = hasil dari suntikan modal, rebranding, perubahan strategi pemasaran, motivasi diri, geran dan "pemulihan kendiri". Saya belum jumpa kajian berkaitan pemulihan kendiri di peringkat ilmiah. Saya sedang menjadikannya nyata.

Doakan.

No comments: