Wednesday, July 31, 2019

Catatan: Andai ini hari lahirku yang terakhir

Andai ini harilahirku yang terakhir.

Aku amat bersyukur. Pelbagai telah ku tempuh, dari kecil hingga dewasa. Segala yang pahit adalah ubat kepada kesakitan manakala yang manis adalah buah dari kesabaran.

Berjaya dalam pelajaran hingga ke peringkat tinggi sentiasa menjadi harapan dan impianku sejak kecil walaupun aku dibesarkan di kebun getah, kebun nenas, kebun kelapa sawit oleh ibu yang tidak pernah menjejakkan kaki ke alam persekolahan. Kejayaanku di menara gading adalah hadiah paling besar dapat ku beri buat dua insan hebat dalam hidupku. Senyuman Bapak dan airmata Mak di hari konvokesyenku kekal bersemadi dalam ingatan.

Menjadi isteri kepada jejaka tampan yang budiman adalah satu dari berjuta angananku. Dicintai sepenuh hati biar dalam apa jua keadaan adalah satu kebahagiaan yang tiada tolok bandingnya. Disayangi walau tanpa kata sentiasa membuat aku terasa bagaikan putri raja yang cantik rupawan.

Menjadi ibu kepada 5 cahaya mata membuat hidupku tegap kukuh dan cukup gembira. Tiada apa mahupun siapa dapat menggantikan kegembiraan melihat mereka membesar seperti yang diharapkan.

Aku dikelilingi rakan-rakan yang sentiasa menyayangi. Adikberadik yang tidak lekang mendoakan aku siang dan malam. Saudara mara yang sentiasa mahukan daku mendapat yang terbaik.

Tiada nikmat yang mampu aku dustakan. Aku bersyukur dengan segala kurniaanNya.

Sesekali terkenang peritnya rasa dipijak, dihina, disisih, namun ia seketika cuma. Alangkan para Rasul yang mulia terpaksa melalui segala keperitan dan kesulitan, siapalah daku untuk mengeluh dengan ujian yang begitu kecil.

Aku perlu tabah dan redha. Tiada pergantungan selain kepada Allah. Aku bukan isteri, ibu, kakak, adik, kawan, murid, cikgu, anak sedara, cucu atau jiran yang baik. Tapi aku dikelilingi oleh terlalu ramai insan baik yang menerimaku seadanya.

Maafkan aku wahai semua yang mengenaliku. Aku telah maafkan kalian semua. Tiada sekelumit dendam yang tinggal di hatiku.

Selamat harijadi, Suria.

No comments: