Wednesday, July 24, 2019

Self Recovery of an Entrepreneur / Pemulihan Kendiri Usahawan #4

Bila usaha yang dirancang dengan teliti gagal di tengah jalan, naturally kita jadi buntu. Tak tau dah nak ikut hala tuju yang mana. Kita mula menyalahkan supplier, customer, bank, transporter dan siapa saja di keliling kita, termasuk diri sendiri. Hati jadi lebih tidak keruan bila bank mula menalipon non-stop minta bayaran. Dari sekecil-kecil hutang sampai ke hutang paling besar. Saat paling berdebar bila posmen bunyikan hon depan rumah. Sah surat berdaftar. Reminder dari bank A, B, sampai S agaknya. Bunyi deringan talipon boleh buat sakit jantung tahap maksima. Kot keluar nama supplier, lagi rasa macam nak masuk balik dalam perut Mak.

Time ni, satu perkara paling common ialah kawan yang dok ajak ngeteh siang malam sebab nak minta job hilang lenyap. Kawan yang keje dia meminjam duit kita dari puluh-puluh sampai ribu-ribu langsung tak nampak bayang. Malah kawan yang selalu Like posting kita kat facebook dan instagram pun dah tak muncul. Bila kita tag nama depa tak keluar... rupanya dia dah unfriend & block kita... Haish! Panas betul hati.

Mula lah kita menjauh dari aktiviti keluarga. Kenduri dah tak muncul. Komen di WA group nan hado... Akhirnya, duduklah kita meratapi nasib. Jadi Lebai Malang. Hutang keliling pinggang sebab sale tak cukup nak tampung operation cost. Sewa kedai/opis mula bertampuk. Surat sita pun dah diterima. Ada duit sikit, macam-macam nak dibuat tapi takut sebab kot tak de sale, sia-sia je bayar sewa tapak. Dahlah duit ada banyak tu je.

Dalam kelas, Kiyai ajar kami untuk ambil langkah-langkah berikut immediately.

1. Adanya kasih dan sayang - power of love. Listkan senarai orang yang kita sayang & sayangkan kita. Look out for them. Siapa mereka? Pasangan, anak-anak, ibubapa, adik beradik dan kawan baik yang berkawan dengan kita dari zaman kita berhingus hitam legam kurus kering sampai kaya raya bergaya berkedudukan tapi tak pernah minta kita belanja dia. Kawan yang sentiasa kata, "Ko boleh buat. Ko terror, semua ni peanut je la untuk ko. InsyaaAllah aku yakin semuanya akan kembali normal. Ni ujian kecik je ni. Aku doakan". Haaa... itulah kawan yang sebenar. Kiranya macam Saidina Abu Bakar r.a. yang sentiasa membenarkan apa jua yang Nabi s.a.w. katakan walaupun semua orang lain berkata sebaliknya. Doa dari mereka ini sampai, insyaaAllah. Cepat lambat je.

2. Masuk dalam kelompok orang yang berada dalam kedudukan yg sama dgn kita. Motivasi akan diperolehi hingga ke lapangan. Cari geng yang sekapal tapi masih positif dan yakin dengan pertolongan Allah. Geng yang negatif, asyik dok salahkan orang, dan tidak yakin dengan Allah, letak tepi.

3. Perlu ada idola/coach.
Cari yang real, bukan tifoo. Ramai yang ada di market ni auta je. Cakap degar-degar, motivasi tahap gaban, bayaran nak dengar dia cakap boleh bayar kos operasi sebulan, tapi bila kita tengah buntu, dia kata, "Tumpang lalu....!"

4. Perlu ada sistem/SOP yg jelas. Ada ilmunya yang boleh ditekuni. Haaa... ilmu ini ada dalam buku ke? Journal apa? Nehi! Nehi! Nehi! Ilmu yang Kiyai akan kongsikan, jika kami istiqomah, ada dalam dada dia. Dia dah praktikkan cara pemulihan kendiri ini 22 tahun lalu. Dia bangkit dari seorang usahawan yang terpuruk kepada multi-millionaire zuhud yang mengabdikan hidupnya demi kekuatan ekonomi ummah.

MashaaAllah. Nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan, Suria?

No comments: