Sunday, June 17, 2007

Sihir (1)

Sewaktu kecil, saya sering bertanya kepada arwah emak kenapa bila ada budak yang pakai gelang, tali warna hitam, kenapa bila budak demam ada ayah/emak yang berkata "kena tegur" or "kena sampuk". Jawapan emak, "Manalah mak tau. Anak mak tak pernah kena sampuk....Kalau demam pegi jumpa doktor". Itu jawapan emak sejak saya kecil dan itu juga yang saya praktikkan dengan anak-anak.

Tamat saja pengajian, saya memulakan hidup berumahtangga dan berkeluarga. Anak-anak membesar di bawah jagaan saya dan suami yang tak punya apa-apa pengetahuan lain selain dari sains dan teknologi. Sesekali balik Meru, arwah emaklah yang akan rajin mengurut cucu-cucunya. Semua orang demam kalau jumpa Nenek Yah. Entah apa petua yang emak pakai, demam camanapun budak-budak ni akan sembuh lepas kena urut. Sayangnya mereka kepada Nenek tidak terhingga, mungkin kerana urutan itu adalah belaian sebenarnya buat mereka.

Arwah bapak lagi best. Kalau budak-budak jatuh dan luka menangis, Atuk akan kata "Mari Atuk tiup." Bukan baca apa pun, dia baca Bismillah dan tiup. Saiko budak-budak ni, terus baik....Kadang-kadang Atuk ludah...Hahaha...menangis budak-budak ni kena ludah....

Masa berlalu. Suami saya berhenti kerja dan memulakan perniagaan. Dari kecil kepada besar, kepada tiada, ada balik....Macam-macam yang diusahakannya. Asalkan halal dan dia mampu nak buat, dia sanggup pikul. Dan, buat pertama kalinya dalam hidup saya, saya kena akur adanya kuasa sihir.......

No comments: