Wednesday, December 12, 2007

Jangan diucap selamat tinggal...

Semalam, 12 Disember 2007, seawal pukul 6 pagi kami sekeluarga keluar rumah untuk menghantar Seri, pembantu rumah kami ke LCCt untuk pulang bercuti di Bandung selama sebulan. Kami bersedih dan kami juga gembira. Sedih kerana kami akan 'merindui' kerjatangan Seri, gembira untuk Seri kerana dia berjaya mencapai matlamatnya berada di sini. Seri pulang untuk kesekian kalinya dengan membawa wang Rp16 juta.... Dalam perjalanan pulang ke shah alam, jimie membahagikan tugas. Akak masak dan jaga Adik, Mimie kemas rumah, sapu dan mop sementara abey basuh kain, sidai kain dan lipat kain...ujung bulan gaji bibik akan dibahagikan antara mereka bertiga... mudah2an rancangan mereka berjaya.

tiba di shah alam, saya terus ke 'kedai kopi' untuk menyertai Asma Rina dan Dalila bersarapan bersama Dr Kamil ....Dr Kamil akan meninggalkan bumi Shah Alam tercinta untuk berkhidmat di Segamat mulai 15 disember ini. Saya akan merasai ketidaan beliau di shah alam....Namun, saya kagum dengan semangat beliau. Saya terharu kerana saya dapat mengenali dengan lebih rapat insan mulia ini... Saya bangga menjadi sahabat, pelajar dan teman beliau...

Malam tadi, saya ke kompleks tabung haji untuk menghantar kakak kesayangan saya, Kak Connie, yang akan pergi menunaikan haji untuk kali yang ke 5... Saya rasa beliau seolah nak balik kampung je.... Saya cemburu kerana beliau dapat pergi, sedangkan saya masih terkial-kial di sini, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang... Saya doakan beliau selamat pergi, selamat di sana dan selamat kembali ke pangkuan kami yang menyayanginya...

12 Disember 1996, saya kehilangan seorang ayah....Saya tidak sempat mengucapkan selamat jalan kepadanya...Saya tidak sempat memohon keampunan darinya... Saya tidak mahu kehilangan sesiapa lagi...

No comments: