Monday, December 3, 2007

Nice Guys

Beberapa hari lalu saya menaiki teksi dari pejabat ke rumah. Melangkah masuk ke dalam teksi, hati saya berbisik, kemasnya teksi ni. Teksi WIRA tetapi umpama teksi PREMIER. 'Pakcik' teksi peramah orangnya. Dia bertanya saya itu dan ini untuk memecahkan suasana. Perjalanan dan perbualan menjadi semakin rancak bila saya pula yang mula menyoal 'pakcik' itu...Antara yang menarik perhatian saya:

- Isteri 'pakcik' ni ialah seorang doktor yang memiliki beberapa buah klinik.
- 'Pakcik' ni dulunya seorang pensyarah IPTA dan pernah bekerja di Kementerian Kewangan sebelum menjadi pensyarah
- 'Pakcik' ini memiliki beberapa buah syarikat, termasuk sebuah firma audit, construction firm dan perniagaan jual beli kenderaan mewah....

Tanya saya "Kenapa pakcik bawa teksi?"

Jawapannya: "Apabila ada kawan-kawan yang kata mereka susah, saya selalu sarankan mereka untuk bawa teksi bagi mendapat pendapatan. Kata mereka, bawa teksi tak boleh hidup. Tapi, setakat ini, bila saya bawa teksi sepenuh masa, saya ada banyak duit. Apa yang penting adalah attitude dan behavior kita..." saya tersentak....

Kemudian dia tanya saya, "Adik nak apa dalam hidup?"

Jawab saya, "Nak jadi orang kaya. Nak tolong orang lain. Nak ada banyak harta untuk majukan bangsa..." Ewah...macam Ketua Wanita UMNO bunyinya....

'Pakcik' ni kata...."Kita akan jadi apa yang kita nak jadi....Set target and work as hard as possible. Jangan pedulikan apa yang orang kata, yang penting, kita capai matlamat kita. Jangan risau, once you start, you akan berjaya....Saya pernah impikan sebuah Mercedez. Lepas dapat satu, saya dapat banyak lagi...sebab saya jual Mercedes..." Hahaha...

Sampai di rumah saya, saya masih tidak boleh cam 'pakcik' ni kerana dia bercermin mata hitam dan memakai topi. Saya hanya dapat melihat pipi beliau....Siapa pun dia, he is a nice guy... Thanks for the advices.

Semalam saya bertemu pula dengan Dato' R. Seseorang memperkenalkan saya kepadanya. Beliau ialah CEO di sebuah syarikat besar. Seorang yang cukup humble dan simple. Dato' R amat teliti orangnya, dan dia begitu prihatin dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Makan malam di KGNS memberi kesan mendalam dalam hidup saya tentang 'contributions to the nation.

Antara katanya, "Every year I give scholarship to my ex-primary school students yang dapat masuk boarding school RM1,000, for 5 years period."

Alamak...dia kata itu saja yang dia boleh buat....apa yang saya dah buat????

Mudah-mudahan Tuhan kurniakan rezeki yang lebih banyak buat Dato' R... and, he is another nice guy.

No comments: