Monday, December 22, 2008

Re-united


Tiga sekawan

Para isteri

Para suami

The bujangs

Saya mengenali Wan Mohd Ghazali @ We Li sejak tahun 1986. Kami sekelas di UiTM (dulu ITM) mengambil kursus Advanced Diploma in Accountancy (kini Bachelor (Hons) in Accounting). We Li yang saya kenal dulu teramat pemalu. Rasanya kami tidak pernah bersembang mahupun bercakap di antara satu sama lain.

Kami dipertemukan semula beberapa tahun lalu. We Li rapat dengan beberapa individu yang rapat dengan saya seperti Allahyarham Amran Othman, immediate Boss saya di Celcom yang juga rakan sekelas kami. We Li juga teman baik Prof Kamil, senior kami dan pensyarah saya (Masters). Kini We Li seorang ahli perniagaan kaya yang berjaya tetapi masih pemalu dan amat merendah diri!

Jamil Jamaluddin saya kenali sewaktu di semester akhir ADIA. Beliau senior satu semester tetapi 'termasuk' ke dalam kelas kami...hehehe. Perhubungan saya dan Jamil jarang sekali terputus kerana Jamil yang menetap di Kuching tidak pernah bertukar tempat kerja! Sejak beberapa tahun lalu, Jamil meninggalkan sektor kerajaan dan menjadi pengarah sebuah syarikat awam yang amat besar. Seperti We Li, Jamil amat kaya, berjaya tetapi masih merendah diri! Anak saya yang belajar di Sarawak sentiasa mendapat jagaan Jamil dan isterinya yang baik budi - Ros.

Dua minggu lepas Jamil berada di KL dan saya sekeluarga berserta We Li sekeluarga berkumpul di Hainan Chicken Rice Jalan Bukit Bintang menikmati makan malam bersama2. Kami bersembang dan bergelak ketawa, membongkar cerita lama sehingga anak2 senyum kambing dan tersipu2...Agaknya tak sangka mak/ayah mereka bukan 'baik' seperti yang mereka sangka...

Pertemuan semula ini merapatkan silaturrahim antara keluarga. Boss saya yang memang dikenali oleh rakan2 sekelas dulu cepat mesra dengan Jamil dan We Li. Ros dan isteri We Li juga begitu senang menerima saya....

Harapnya persahabatan dan persaudaraan ini berkekalan. Anak2 saya cukup impressed dengan mereka berdua ni. Langsung tak gaya orang kaya...humble, penuh dengan humor dan sentiasa menghargai. Guys...you are great!

2 comments:

arsaili said...

salam..wahhh semoga ukhwah berkekalan..

Suria Klang said...

Arsaili,

Masih d Msia ke? Bila balik Perth? My daughter is going back to Kuching on 30th.