Thursday, June 25, 2009

India - Class of its people

Penduduk India ada lebih dari 1 Billion orang. Dari jumlah ini, 30% dari mereka berada di "below poverty line" yang bermaksud mereka tidak mampu untuk menyiapkan biarpun sepinggan makanan sehari. 30% dari penduduk India adalah dari golongan atasan, 30% lagi golongan bawahan dan hanya 10% golongan pertengahan.

Keadaan ini menyukarkan seseorang untuk keluar dari dunia mereka. Jika mereka dilahirkan sebagai petani, amat sukar untuk mereka menjadikan diri mereka jurutera. Ini kerana pendidikan di India amat tinggi kualitinya; maka hanya yang kaya mampu menghantar anak2 mereka ke sekolah yang baik untuk akhirnya melayakkan diri mereka memasuki universiti terbaik dan seterusnya menjawat jawatan tinggi.

Saya punya seorang kenalan yang berjawatan tinggi, muda, berasal dari golongan atasan namun baik hati. Dalam usia baru mencecah 30 tahun, beliau mampu memiliki apa yang tidak mampu dimiliki oleh kebanyakan rakyat Malaysia - ijazah kejuruteraan, MBA, kereta mewah, rumah besar dan beberapa aset yang dimiliki hasil usaha sendiri. Biarpun beliau dilahirkan kaya, namun beliau lebih suka jika beliau berjaya atas usaha sendiri.

Saya kagum dengan semangat yang beliau tunjukkan. Saya akan mengunjungi keluarga beliau di Bangalore satu hari nanti bersama anak2 saya untuk mereka hayati sendiri bagaimana seorang yang penuh dengan semangat mampu membina kejayaan dalam usia muda. Persaingan yang hebat di kalangan penduduk India memaksa mereka menjadi 'lebih berjaya' dari orang lain dan untuk menjadi berjaya, mereka melompat lebih tinggi dari orang lain.

No comments: