Tuesday, July 21, 2009

Majlis perkahwinan di Singapura

Hampir 15 tahun saya tidak berkunjung ke negara jiran yang amat hampir ini. Jumaat lepas, saya, Boss dan Abo dengan besar hati memenuhi undangan ke majlis perkahwinan anak Kak Kiah, sepupu Boss (emak Kak Kiah dan bapa mertua saya adik beradik).

Kami bertolak dari Shah ALam seawal jam 630 petang. Kami menaiki bas terus ke Singapura. Jam 11 malam, kami tiba di Check point Woodlands. Kami disambut oleh Abang Itam, dan dibawa terus ke Bukit Batok, rumah Kak Kiah. Sesampainya kami di sana, hampir kesemua sepupu Boss, sedang tersenyum menanti kami. Ucu Non, Uda Noi dan Kak Ani dari Melaka telah tiba terlebih dahulu.

Pukul 330 pagi, kami makan nasi!!! Lauk yang memang sedap, pucuk ubi tempoyak campur petai, asam pedas dan ikan goreng. Malangnya, badan penat dan mata yang mengantuk membuat kami hanya makan sekadar yang mampu.

Kami kemudiannya dibawa ke rumah Abang ALi dan Kak Yati. Cantiknya rumah dia.... Tenang je perasaan bila melangkah masuk... Sedar2 kami bangun Subuh dan terus tergolek balik. Pukul 9 lebih, kami bersarapan di AL-Ameen Restoran. Sedap sungguh Abo makan Puri. Pertama kali saya merasa 'kacang pol'. Memang best.

Petangnya, majlis akad nikah. Boss sibuk jadi camera man. Saya penat mengejar Abo ke sana ke mari. Makanan lazat sekali lagi menjadi tumpuan kami. Lauk2 ayam masak kicap, nangka muda masak lemak dengan ikan masin, sambal tempoyak, ikan masin, sambal sotong dan macam2 lagi makanan. Saya memang cukup seronok dapat makan... hehehe.

Selesai akad nikah, kami menyibukkan diri membantu mana yang patut. Malamnya, makanan istimewa yang dihidangkan untuk tetamu adalah pulut kuning dan rendang dan mee Vietnam yang dimasak oleh Kak Rodi, adik Kak Kiah. Berdesing telinga sebab tergigit cili padi, tapi saya berani bertaruh, ia adalah antara masakan yang amat sedap pernah saya rasa....Kami kemudian mengambil kesempatan untuk explore kawasan Jurong, ada shopping kompleks di sana. Lepas jalan2, ABo nak makan McDonald. Alamak...halal ke? AKhirnya, kami belikan selepas diyakinkan bahawa McD halal oleh anak2 sedara yang comel2: Saliza, Salina dan Suhana. Mahal seh!!!(Lepas convert Sing $ ke RM!!!).

Abo yang kepenatan mula buat hal. Mengamuk dan menjerit sebaik terjaga dari tidur. Macam nak runtuh bangunan flet tersebut. Ada yang ingat dia kena sampuk, ada yang ingat dia sakit... Hidungnya berdarah, mungkin kerana terlalu penat dan kurang air. Akhirnya, Ijad, adik bongsu Kak Kiah dengan rela hatinya menghantar kami pulang ke rumah Abang ALi. Lega....

Keesokannya, kami ke rumah Kak Kiah bersama Ayu menaiki teksi. Sarapan pagi - lontong. Fulamak!!! Best! Berkali2 saya pesan pada Abo supaya kurangkan berlari. Di pagi itu, ada marhaban, dan sekali lagi, makanan tengahari...mak ooii...memang sedap. Beriyani dan yang paling saya suka, the desserts...ada macam2 kuih, bubur cha-cha, ice-cream, buah2an... Kami (Ngah Izah, Andek Eton, Uda Noi dan saya, makan dan makan dan makan tanpa henti....!)

Sedang pengantin bersanding, kami dihidangkan dengan tarian tradisional Melayu oleh kumpulan penari. Macam cerita melayu zaman Nordin Ahmad pulak... Jamuan di sana mengambil masa yang lama; dari pukul 11 hingga pukul 5. Kalau di sini, jam 3 tetamu dah hampir tiada...

Lepas siap berkemas, kami mengambil keputusan untuk balik ke rumah Abang Ali, takut ABo mengamuk lagi. Lepas sekali lagi makan McD, Abo terus tidur, dengan mak dia sekali!!!

Keesokan paginya, kami bersarapan Mamak style dan oriental style. Ayu masak cara Turkey, dan seperti biasa, bagi saya ianya sedap.... Kemudian kami ke bandar berjalan2 dan tengaharinya kami ke rumah ABang Itam dan Kak Shidah. Mak ooii...besarnya rumah dia!! Cantik pulak tu. Kami tunggu kedatangan sepupu2 veteran dan sama2 makan nasi lauk ikan pindang, sambal udang, ikan masin dan sambal belacan.... Bertambah2 semua orang makan sambil bergurau senda, terutama sekali menyakat Andek yang mulanya malu2 kucing.

Kami kemudiannya ke airport menghantar sepupu2 veteran kami yang menaiki kapalterbang pada pukul 6. Sejurus kemudian, kami ke down town, menjelajah Mustafa Center. Mencari apa yang boleh dijadikan ole-ole buat anak2 yang ditinggalkan...

Kemudiannya, makan lagi!!! Murtabak ayam yang besar gedabak di Zam-Zam dekat2 dengan Arab Street, depan masjid... Berdebar juga sebab takut lambat ke airport, tapi ABang ALi pecut dan kami check-in tepat pada masanya....

Penerbangan AIrAsia mengambil masa hanya 50 minit. Kami sampai di LCCT pukul 1010 malam dan tiba di rumah membawa kenangan manis pada pukul 11 malam...

Terimakasih buat semua yang berkenaan - Kak Kiah, pengantin Hajar dan adiknya Taufek; Kak Rodi dan Abang Ayub serta anak2; Abang ALi dan Kak Yati serta Sumayah dan Masyita; Abang Itam dan Kak Shida serta Umairah, Hasan, Mastura dan Musa; Ayu; Ijad dan Mala serta Saliza, Salina, Arash dan kembar yang saya lupa namanya... Hanya Tuhan yang mampu membalas kebaikan kalian. Saya dan keluarga berharap kita akan bersama lagi di suasana yang lebih indah....

(Nanti saya akan post-kan gambar2...)

5 comments:

Dee said...

hehehe... Klu aunty story mesti semangat tang makanan... Aunty jomla bake cake... Hahaha... Lama x jumpa oven, ada hankering nak baking plak...

billa naha said...

apa ka? nak baking2 time2 saya xde ni.. kejelesan! huhu...
mummy, hantarkan baju tu..with roti gardenia butterscotch and jumbo.. ada ngidam xpasal2 lak lepas paw roti org smalam..

Suria Klang said...

roti gardenia butterscoth and jumbo tu apa bendanya??? Is it one single thing or akak nak mama hantar gajah dr zoo??

billa naha said...

nak gajah akak kat bilik mama tu satu.. hehe.. roti gardenia yg rasa dia sedap dimakan begitu saja tu laaa... xpayah la anta gajah dari zoo.. mana nak bela..?

Dearie Pearls said...

Salam Puan..

Penerbangan AIrAsia mengambil masa hanya 50 minit. Kami sampai di LCCT pukul 1010 malam...

ada nombor chanteQ di sana..
1010 my date of birth..

hehe..