Sunday, August 23, 2009

New Delhi

Minggu lepas saya di India, dan saya berkesempatan mengunjungi New Delhi, ibu negara India. Delhi terletak di utara India dan mempunyai lebih dari 15 juta penduduk.

Perjalanan dari Chennai ke Delhi mengambil masa 3 jam setengah dan dari Delhi ke Kuala Lumpur, lebih dari 6 jam. Delhi sebuah metro yang lebih teratur, kemas dan bersih jika dibandingkan dengan metro yang lain di India. Tidak banyak kelihatan kawasan 'slum' di sini, dan kehidupan agak structured. Kebanyakan penduduk Delhi kakitangan kerajaan, politician ataupun industrialist. Pergerakan agak tidak terlalu pantas jika dibandingkan dengan Mumbai ataupun Chennai.

Satu perkara yang membuat saya ketawa ialah bila saya toleh kiri atau kanan, saya akan nampak anak saya, Abey ataupun Boss.....Hehehe. Wajah2 tajam dan hidung mancung merata2 di sini. Kulit mereka juga cerah dan mereka lebih lembut tuturkata dibandingkan dengan orang Chennai.

Berada di Delhi merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan saya. Saya di sini kerana saya ada mesyuarat dengan pihak Kementerian Kewangan. Saya juga mengambil kesempatan untuk bertemu dengan seorang pelanggan sementelah ada di sini. Sementara menanti masa untuk check-in, saya dibawa bersiar2 di sekitar bandar Delhi. Masa yang singkat saya gunakan sepenuhnya dan saya berharap agar dapat kembali berada di sini bersama keluarga, tentu sekali untuk melawat Agra, yang berada 3 jam perjalanan dari sini, juga ke Rajashtan melihat keindahan kota2 dan istana lama di Jaipur, yang juga menempatkan pasar batu2 permata dari seluruh dunia...

Saya berazam untuk bersama keluarga bercuti di musim sejuk di Delhi-Agra-Jaipur-Jammu Kashmir-Srinagar (kaki Himalaya)....

1 comment:

Dearie Pearls said...

jelesnyer saya Puan....

nway, Tahniah..