Tuesday, October 13, 2009

Angan-angan...

Kita dibesarkan dengan kisah Mat Jenin yang asyik berangan2 hinggakan jatuh dari pokok kelapa. Kalau kuat berangan, apa pun tak jadi. Angan2 @ daydreaming adalah satu kesalahan dalam hidup.

Tapi, kenapa masih ada yang berangan2? Kerana...angan2 adalah satu realiti kehidupan. Bermula dengan angan2, ia menjadi cita2 dan kenyataan. Mat Jenin adalah satu contoh angan2 yang tidak kesampaian kerana ia tidak disertai dengan kerja keras dan doa untuk mencapainya.

Boss dan saya 'diraikan' oleh sekumpulan manusia hebat yang menghargai usaha keras. Rasa teruja berdiri di atas pentas, melihat flashes camera yang berkelip2 di depan mata. Hard work pays off! Saya tumpang sekaki. Boss yang buat semua...

Seseorang bercerita, dengan fakta lengkap, tentang kemungkinan mendapat pendapatan sehingga RM2.2 juta. Modal? Usaha dan dedikasi. Fokus dan bersemangat. Mulut saya terlopong. Lalu, persoalan pertama di fikiran saya...

"Apa nak buat dengan duit banyak tu? First month sure habis lah, tapi, tak sempat habis duit dalam bank, dah dapat lagi 2 juta...Eh, boleh jadi masalah ni...tak tau nak spend kat mana???"

Semua orang yang mendengar saya ketawa. Ia satu jenaka paling kelakar hari itu. Tidak pernah terbayang pendapatan bulanan ialah RM2 juta! Ia adalah angan2 terhebat...!

Saya kemudian ditempelak dengan jawapan ini, "Apa nak fikir dengan mana nak spend? Dapatkan dulu duit tu, baru pikir..."

Eh eh...betol gak. Malu! Malu!

RM2 juta sebulan = RM24 juta setahun = US$6 juta. Banyak ke? Untuk si miskin seperti saya, mati hidup balik pun tak terkejar. Tapi, untuk orang hebat seperti Oprah, Madonna, Bill Gates...US$6 juta mungkin boleh diperolehi dalam masa seminggu. Eh eh... saya nak tukar status...dari angan2 kepada cita2. Kalau semua yang disebut di atas tadi boleh dapat, kenapa saya tak boleh? Oprah tu bukan lawa pun, bukan ahli politik, bukan itu bukan ini. Dia menggunakan kepandaiannya bercakap untuk memperolehi kekayaan. Saya yang lawa sikit dari dia, (hahaha), pandai sikit, kot..., takkan tak boleh dapat US$6 juta setahun? Saya pun mula berangan-angan....sambil menyanyi lagu Ella, Gemilang, bersama-sama Boss yang makin hensem saya tengok...:-)

...bersama-sama tempuhi segala
masa gemilang akan tiba
dan kita kecapi bersama....

Boss: U are my inspiration!!!

3 comments:

teratak rimba said...

Assalamualaikum

Puan memang bersemangat waja. Seronok membaca entry Puan.

Saya memandang diri sendiri yang sering mengalah dgn impian sendiri....apa pun tak jadi.


wati

Suria Klang said...

Terimakasih teratak rimba atas pujian. Saya ni bukannya rajin... saya pemalas orangnya...

Jangan mengalah. Biar tak menang, tapi jangan sesekali kalah!

billa naha said...

....Ku harapkan semua ini akan segera terjadi...
...dan semoga nanti bukan hanya sekadar impian belaka....