Monday, October 26, 2009

Kehilangan...


Uda Noi dan Ucu Non...di Singapura Julai 2009

Wak Imah dan Lala....di Shah Alam Hariraya 2009

Kami kehilangan dua orang saudara terdekat minggu lalu. Sepupu suami saya, yang saya kenal hanya dengan nama UCU NON, meninggal dunia di Melaka pada pagi Isnin. Ucu Non berusia 60 tahun. Masih teringat keseronokan kami di Singapura bulan Julai lalu...Kami tidak terlalu rapat, kerana terpisah oleh jarak, cuma Ucu Non seorang yang lucu, baik hati, lembut dan berhemah tinggi. Suami saya amat menyenanginya dan hubungan mereka sentiasa disulami dengan gelak ketawa. Saya sendiri amat terhibur bila Ucu berada bersama kami. Sikap beliau yang wise, gentle dan humble, mengagumkan saya.

Pagi hari yang sama, sewaktu Boss ke Melaka menziarahi jenazah Ucu, saya pula mendapat khabar Wak Imah, emak saudara saya, tenat di ICU. Saya yang sedang pening dengan keadaan Jimie, bertambah pening dengan berita yang diterima. Saban hari kemudiannya saya menziarah Wak Imah yang akhirnya disahkan 'brain dead'. Hari Khamis, Wak Imah dibawa pulang dan kami cuba luangkan seberapa banyak masa untuk bersama beliau.

Saya telah berjanji dengan seorang teman untuk ke selatan tanahair, memenuhi permintaannya untuk saya sama2 menjayakan sebuah rancangan. Namun, hati saya berat untuk meninggalkan Wak Imah yang terlantar. Awal pagi Sabtu, sedang saya bersiap untuk ke Johor, saya mendapat khabar pemergiannya... Seorang wanita yang penuh dengan senyuman. Tutur kata beliau sentiasa lembut. Wajah ayu beliau tidak pernah lapuk dek zaman...

Semoga Allah menerima kedua manusia hebat ini dengan segala kebesaranNya.

Saya juga doakan agar Wak Jah, yang semakin tidak sihat di Meru, sentiasa dalam peliharaan Allah. Airmata saya tumpah tatkala menyuap bubur ke mulut beliau...dan sewaktu beliau meminta saya mengurut tangan beliau yang agak kaku dan terketar-ketar... Terimakasih Kak Non dan Kak Wi kerana begitu tekun menjaga Wak Jah. Mudah2an saya berupaya menziarah beliau dengan lebih kerap....

Di sini, di saat begini, di kejauhan ini, saya amat merindukan semua yang menyayangi saya di tanahair... Tuhan, permudahkan urusanku. HambaMu ini lemah, Ya Allah. Kuatkanlah aku....Pelihara anak2 dan keluargaku agar tetap dalam pegangan agamaMu dan kasih sayangMu...Amin.

No comments: