Monday, July 5, 2010

High School Sweet Heart

Saya masukkan posting ini di laman fb, punyalah banyak komen yang saya dapat.... masing2 ada kenangan....
********************************************************************

Saya teruja untuk menulis tentang topik ini. Bukan kerana saya masih berada di High School, tapi kerana kesilapan yang saya lakukan dalam menilai kesungguhan kisah yang pernah dialami oleh hampir kesemua dari kita.

Selama ini saya agak menentang kisah cinta di bangku sekolah. Bagi saya, tugas anak2 ialah bersekolah, menimba ilmu sebanyak2nya, dan berkawan seramai2nya. Ketepikan dulu soal cinta, boyfriend, girlfriend atau yang sewaktu dengannya kerana perjalanan masih terlalu jauh.

Kesempatan bertemu kembali dengan teman2 sekolah sesekali menyelongkar kisah cinta zaman remaja atau bagi saya cinta monyet. Rasanya kurang dari 10% dari kalangan kawan2 saya yang mengakhiri kisah cinta mereka ke jinjang pelamin. Pendapat saya bahwa cinta monyet membuang masa saya anggapkan benar berdasarkan analisa saya sendiri.

Namun, tiga insiden yang berlaku dalam beberapa ketika kebelakangan membuat saya terfikir...dan mula menyelongkar satu persatu kisah cinta lama mereka yang pernah mengalaminya. Rupanya, ramai yang serius dengan cinta di bangku sekolah. Itulah cinta pertama mereka, yang begitu tulus dan mulus, kerana tidak disertai oleh kekangan keluarga, persepsi kebendaan dan perbezaan darjat.

Antara mereka, yang saya namakan Uda dan Dara, menjalin persahabatan seawal darjah 6, kemudian terus bersama hingga kini. Mereka membina cinta dan cita-cita bersama2. Susah senang direnangi bersama, sama seperti sewaktu mereka masih lagi high school sweet heart, terserlah betapa mereka amat saling menyintai...kini mereka amat berbangga dengan keujudan anak2 yang cantik dan bijak.

Saya juga sempat bersembang dengan Romeo, yang begitu merindui Juliet, kekasih pertamanya sewaktu di tingkatan 4 dan 5 di sebuah sekolah berasrama. Kemudiannya mereka terpisah beribu batu. Tahun 1980an, perhubungan jarak jauh amat menyiksakan. Namun cinta mereka mekar dan terus dipupuk dan dibaja hingga kedua2 mereka tamat pengajian. Ternyata mereka kalah dengan ketentuan jodoh. Romeo dikahwinkan dengan sepupunya, lalu Juliet membawa hati yang lara.... Hingga kini, Romeo masih diburu rasa bersalah kerana mungkir janji. Baginya, cinta mereka luhur dan suci...

Sesekali nak tergelak bila dibayangkan...apa yang seorang yang masih terlalu muda tahu tentang cinta? Apatah lagi tanggungjawab.

Saya akan rungkai lagi kisah ini secara mendalam melalui pemerhatian dan sembang2....saya sendiri tidak punya pengalaman...kerana sesungguhnya, saya tidak pernah mengalaminya....uhuk!

No comments: