Tuesday, July 20, 2010

Kawan-kawan

Dalam hidup, kita sentiasa dikelilingi kawan-kawan. Ada yang baik, ada yang kurang baik, ada yang sangat baik dan ada yang tidak baik.

Kenapa seseorang jadi tidak baik? Walhal dia sepatutnya baik. Terutama bila dah tua-tua ni?

Ada seorang kawan saya ni, dulu baik. Dan saya ingat dia memang baik. Sebab saya kenal dia.

Selepas beberapa lama, saya tidak lagi berhubungan dengan dia. Entah bagaimana, dia menjelma kembali, dengan kisah seribu satu malamnya. Saya jadi seronok mendengar kisah-kisahnya, kerana saya tidak pernah mengalami apa yang dia alami.

Bila kami dah jadi baik, saya ingat dia boleh terima bila saya berterus terang dengannya. Rupanya dia jadi pendendam. Habis dicerita kisah saya, yang entah betul entah tidak, kepada sesiapa saja yang mengenali saya.

Saya tidak pula berniat untuk bercerita tentang dia. Malah, saya telahpun padamkan namanya dari memori saya. Namun, ketika saya diberitahu oleh seseorang tentang dia yang bercerita hal saya...yang tidak benar, dia buat hati saya terluka. Tidak adil sungguh dunia ini...saya dihukum tanpa dipanggil membela diri....Tapi, apa yang saya alami hanya sedikit...Rupanya kawan ini juga bercerita tentang satu nama, tentang keburukan yang dilakukan oleh empunya nama itu....terlalu mengaibkan sebenarnya.... tanpa tuanpunya badan dipanggil untuk membela diri.

Saya tertanya-tanya sendiri: Apa niat dia?

Jika dia berhasrat untuk menjatuhkan saya atau sesiapa jua, atas alasan apa agaknya? Sebenarnya, dia hanya memburukkan dirinya sendiri...

Oh Tuhan...jauhkanlah aku dari kejahatan syaitan dan manusia....Amin.

No comments: