Monday, July 26, 2010

Pecah tembelang...

Cikgu Aris sedang menderita sakit kanser di HKL. Cikgu Aris mengajar di sebuah sekolah di Kelantan. Isteri dan anak2 beliau masih di sana. Di Kuala Lumpur, Cikgu Aris ada 4 anak yang sudah berumahtangga. Sewaktu dirawat, anak2 Cikgu Aris bergilir2 menjaga ayah mereka yang makin teruk sakitnya.

Satu hari, Cikgu Aris koma. Anak sulung beliau, Asmah, kalut dibuatnya. Mana nak jaga keluarga sendiri, kerja beliau dan segala macam yang perlu dilaksanakan.

Sedang Asmah berperang dengan rutin dan kesulitan, dia dikejutkan dengan kedatangan Guru Besar sekolah tempat Cikgu Aris bekerja, bersama seorang perempuan muda sebaya dengannya. Mata Asmah bulat ketika diberitahu bahawa perempuan tersebut, Cikgu Ella, adalah isteri ayahnya!

Asmah redha dengan kenyataan itu. Dia pun berbual dengan mak tirinya. Sekali lagi Asmah hampir pengsan bila diberitahu, rupa2nya Cikgu Aris punya seorang lagi isteri... Oh... berpinar2 kepala Asmah. Apa yg sebenarnya terjadi?

Namun begitu, Asmah matang menangani situasi. Malah lebih gembira kerana dia sudah boleh pulang ke rumah menjaga anak2nya yang masih kecil.... Ada mak2 tiri yang boleh menjaga....sementara emak Asmah berada di Kelantan menjaga adik2nya yang masih sekolah.... Nak tergelak pun ada....

No comments: