Wednesday, September 22, 2010

Hendak pergi dan Dapat pergi...

Sepanjang musim Raya yang sedang berlangsung ini, sana sini terdengar berita si polan dan si polan "dapat pergi Haji".

Pagi tadisaya terima perkhabaran melalui SMS. Kawan lama, Ita, mengkhabarkan yang Faezah 'dapat pegi tahun ni". Di sana sini, saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai...masing-masing menggunakan perkataan "Dapat Pergi".

Saya terfikir....

Seseorang yang mendapat surat tawaran mengerjakan Haji pada sesuatu musim Haji semestinya amat gembira kerana dalam pada orang lain hendak pergi...mereka Dapat pergi.

Perasaan halus mula menyelinap dalam diri... Jika kita menang atau dapat apa-apa, mudah sungguh kita kata "Aku dah buat betul-betul. So, aku dah menang sebab dapat". Namun, ketika menatap surat tawaran mengerjakan Haji, perasaan yang datang berkata begini.... "Syukur padaMu Ya Allah... Kau jemput aku yang serba kekurangan ini....". Biar bagaimana tinggi sekalipun kehendak untuk mengerjakan Haji... hanya Dia yang akan menghantar surat jemputan memaklumkan yang kita "Dapat"....Subhanallah.

Ini adalah satu kemenangan melawan nafsu, perasaan dan rasa besar diri.... Dapat pergi haji adalah impian semua orang.... Banyak beza antara 'hendak' dan 'dapat'.

2 comments:

Pak Man laksam said...

Semoga segala urusan akan dipermudahkan oleh Nya.....amin.

naha said...

Salam Pak Man,

Dengar khabar 'dapat' jugak ya..

Naha