Wednesday, September 1, 2010

Kenangan Raya (1) - Bahulu

Arwah Mak cukup suka buat kuih. APa lagi kuih Raya.

Bila tiba waktu kecederaan macam sekarang ni, Mak pulun sediakan kuih punyalah banyak. Mula-mula Mak akan kumpul telor ayam. Ayam peliharaan Mak ada beratus-ratus ekor. Mereka tidur atas pokok, dalam almari, dalam pasu, dalam reban....

Mana-mana ayam yang bertelor, Mak akan asingkan. Sepanjang masa saya akan dengar ayam memekak. Telor sebiji riuh sekampung...

Setiap pagi, Mak akan pusing mengutip telor-telor ayam ni. Sekali kutip, rasanya tak kurang 30 biji! Kalau bukan waktu buat kuih Raya, Mak akan jual di kedai atau akan ada orang kampong yang datang membeli terus dari Mak.

Sekali buat kuih bahulu, Mak akan kumpulkan sekurang-kurangnya 100 biji telor! Punyalah banyak! Kemudian Mak akan jemor tepong gandum dan gula. Tujuan? Supaya adunan menjadi ringan dan cepat kembang....

Sesudah sahur, Mak akan mula memukul telor dalam pasu besar dengan pemukul yang berbentuk 'spiral'. Tak tau apa namanya...

Mak akan pukul telor dan gula sampai kembang...yakni, sampai penuh pasu tadi! Mula-mula seronoklah, masuk jam kedua dan seterusnya...aduh! Macam popeye lengan dibuatnya!

Bila siap untuk dibakar...yeah! Tekanan bermula. Mak akan masak bahulu menggunakan dapur kayu! Nak hidupkan api adalah siksaan yang teramat. Mula-mula letak getah sekerap yang diambil dari pokok getah belakang rumah...Lepas tu...puuuhhhh.... puuuhhh...berasap dan berair mata dan kepala! Selalunya aktiviti ini bermula pukul 8 pagi...

Lepas tu Mak akan cari sabut kelapa yang banyak di belakang rumah...Aduh...bila masuk sabut, asap tak boleh sebut.... Menangis dibuatnya!

Selepas api naik cantik, maka Mak akan mula masukkan sesenduk adunan tepung+telor+ gula tadi ke dalam acuan. Sesenduk??? Bila tahun nak habiskan adunan yang sepasu ni? Acuan ini ada penutup. Di atas penutup, Mak letak bara....huh... punyalah panas. Kalau nak angkat penutup atau acuan ni, kena pakai dua batang kayu, yang dimasukkan di celah-celah telinga acuan dan penutup tadi... Nak buat ini semua kena cukup berhati-hati...kerana silap sikit akan membawa akibat...zasss....tercalit kat tangan...menggelembong la kulit!

Agak-agak dah kering, kena cepat-cepat angkat... Kena keluarkan lapisan tadi dan letak atas kertas minyak yang disediakan. Lepas tu sapu jem nenas yang Mak buat sendiri... (Nenas diparut dan dimasak dengan gula...juga berjam-jam di atas dapur...Selalunya Mak buat semalam sebelum buat bahulu...)

Lepas sapu jem, kena gulung cepat-cepat sementara dia masih lembut. Dah jadi sebatang BAHULU GULUNG.... yey... Bayangkan...setiap kali buat bahulu, Mak akan pastikan saya siapkan sehingga 500 batang bahulu.... Selalunya saya akan berhenti rehat pada waktu solat...dan akan menyiapkan tugasan saya seawal pukul 6 petang!

Kadang-kadang, kalau angin Mak 'baik', Mak akan tambahkan lagi bahulu lapis dan bahulu bentuk ikan....yang comel-comel tu....

Sepanjang proses memasak bahulu ini...tukang buatnya kena berdiri....Dan tukang buat kuih bahulu Mak adalah saya, dan saya, dan saya.... Mak adalah pengarah yang paling best! Orang lain tak bantu kerana mereka ada tugasan lain...

Itu juga antara sebab sekarang ni bukan setakat lengan saya jadi lengan Popeye... betis pun penuh dengan otot! Ahaks!

Selain bahulu, Mak juga cukup famous dengan rempeyek, kuih bangkit dan banyak lagi... Insyaallah saya akan tulis lagi kenangan Raya bersama Mak....Maksudnya, lepas siap bahulu, kena buat rempeyek pulak....lepas tu, kena buat kuih bangkit pulak..sampailah dua tiga hari nak Raya baru Mak berhenti rehat....untuk beri laluan kepada ketupat, lontong, rendang....

Mak...anak Mak ni rindu sangat kat Mak...

4 comments:

lina said...

ma'am citer ni sama ngan kenangan sy bersama arwah nenek....bila tiba musim raya tp sekarang semua tu dh berlalu ramai antara cucu cicit tk mampu nak lakukan....tp best nyer makan bahulu panas baru lepas masak....emmmm

naha said...

bahulu gulung kegemaranku.. dan pembuat nye juge..hehe

norsiaha2003 said...

Kak suria,
seronoknya dapat menatap tulisan akak kembali.

naha said...

Lina, kenangan yang amat exclusive... terutama bila bersama orang yang tersayang...

Boss:-))

Norsiaha, Alhamdulillah. masih ada yang sayang rupanya....