Wednesday, February 8, 2012

Fokus

Saya teringat sewaktu saya mengajar di universiti dulu, saya sering berpesan kepada pelajar-pelajar saya - you are what you want to be.

Saya akui kebenaran ungkapan ini. Namun kadangkalanya kita akan terperangkap dengan situasi yang tidak menggembirakan. Ia pasti bukan disebabkan oleh kemahuan kita, tetapi begitulah suratannya.

Saya sedang menimbang beberapa perkara yang melibatkan masa depan. Mungkin bukan masa depan saya yang saya tahu hanya tinggal sisa, tetapi masa depan anak-anak.

Telah lama saya bekerja keras untuk 'memaksimakan kekayaan pemegang saham' - frasa paling membosankan tetapi amat dipegang oleh seorang akauntan -, kini saya bercita-cita untuk menjadi seorang pemegang saham yang mampu menggaji akauntan yang memegang frasa sama seperti saya.

Dalam kekalutan tugasan di pejabat yang tiada akhirnya, di samping melayan kerenah pelbagai manusia yang menambahkan segala penyakit di dalam badan, saya sedang memfokuskan perhatian untuk memulakan satu lagi perjalanan.

Ia bukan sesuatu yang baru. Di tahun 90an, saya dan Boss pernah menjadi usahawan muda yang boleh dianggap berjaya. Kemewahan mengelilingi kehidupan kami, dengan gemerlap emas dan permata bernilai jutaan ringgit berada di dalam peti besi ruang niaga kami. Namun segalanya ranap ditelan kerakusan krisis kewangan negara yang akhirnya mencampakkan kami ke satu tahap yang amat menyiksakan. Diburu pihak Bank, pemiutang, bahkan kehilangan banyak harta dunia. Kami juga tersisih dari keluarga akibat ketiadaan punca pendapatan. Namun kami mula mengumpul kekuatan rohani sejak dilanda tsunami ganas itu.

Kini, saya sudah bersedia untuk melupakan sejarah pahit itu. Dengan sokongan beberapa rakan yang memahami, kami fokus dengan usaha kami ini. Saya pohon kepada Allah supaya Dia memberkati usaha kami. Dan mudah-mudahan kami redha dengan apa jua yang telah ditakdirkan ke atas kami.....

No comments: