Tuesday, January 12, 2016

Rindu

Sesekali hati tertanya-tanya, benarkah apa yang kami lakukan? Dia masih terlalu kecil untuk dipisahkan sedang kami berdua sudah berusia, dia tidak akan punya banyak masa dengan kami. Dia suka makan, sah-sah di tempat yang dia tinggal payah nak dapat makanan sebanyak yang dia suka. 

Ya Allah! Ampunkan aku.

Sabarlah wahai hati. Ibu mana yang suka melihat anaknya menangis kesedihan, yang rela melihat anaknya tidak makan dan tidak merindu keletah si anak. Lagi-lagi anak manja yang ditatang.

Saya pujuk hati. Teringat perkongsian sahabat @ abang yang dikasihi, blogger bernama Pak Pin. Beliau kehilangan ayah di usia 10 tahun, kemudian ke sekolah berasrama penuh jauh dari kampungnya sejak usia 13 lalu ke luar negara menyambung pengajian. Membawa harapan ibunda yang sabar menanti di rumah.

Beliau berjaya memiliki hati yang cukup kuat. Ketabahannya menghadapi pelbagai situasi kesulitan menjadikannya manusia yang cukup berjaya. Kesederhanaannya dalam kehidupan membuat beliau istimewa di hati saya biarpun dia mampu hidup diulit kemewahan.

Allah hu Rabbi.

Aku relakan rindu ini bertampuk
Biar airmata panas di kelopak
Asal ku sebut namanya
wajah comel manjanya
Menyerbu dalam kotak ingatan.
Mulut mongelnya petah berbicara, 
mata keciknya senyum bercerita, tangannya meredakan lenguh orang tua.

Naufal Arif sedang berlatih untuk berjuang mempertahankan agamaMu Ya Allah. Lindungi dan sayangi dia. Mudahkan urusannya. 

Mama berdoa setiap ketika agar anak Mama terus berjaya. Di dunia dan akhirat.

No comments: