Friday, January 1, 2016

KedaiBatu&Co

Boss mulakan perniagaan batu permata sejak tahun 1995. Syarikat kami membeli lesen francais sebuah brand hebat dalam bidang barangan kemas, HJ di Klang Parade.

Kegawatan ekonomi di tahun 1998 memaksa kami menutup operasi lantaran tidak mampu menanggung kerugian demi kerugian.

Biarpun dihimpit beban kewangan dan pelbagai kesulitan lain, alhamdulillah, kami berjaya mengharungi semua itu berbekalkan keyakinan kepada rancangan dan takdir Allah. Kesedihan dan kesusahan telah lama kami lupakan.

Tahun 2006, Boss memulakan perniagaan kecilnya di Kompleks PKNS Shah Alam. Kecintaannya kepada batu permata mengatasi segala. Pengalaman dan pengetahuan yang dikutip sepanjang mengusahakan outlet HJ tidak disia-siakan. Sedikit demi sedikit beliau mula mengumpul batu-batu permata dalam pelbagai bentuk - loose, cincin, loket, gelang dan pelbagai lagi.

Tahun 2015 menyaksikan satu lagi perubahan dalam episod perniagaan batu permata kami. Nabil Imran yang baru menamatkan pengajian dalam bidang pengurusan perniagaan menyatakan hasrat untuk membuat rebranding. Menjadikan perniagaan batu permata Papanya lebih hipster.

Lalu muncullah KedaiBatu&Co. Banyak yang berubah. Namun masih mengekalkan ciri aura dan kesihatan sebagai Unique Selling Proposition (USP) kami. Pengetahuan tentang khasiat batu permata dan kemampuan melakar desain serta menjadikan barang kemas secara ekslusif menjadikan KedaiBatu unik dan tersendiri.

Nabil mula bertapak di kalangan usahawan GenY dengan mengambil bahagian secara aktif dalam festival seperti TempatanFest dan StreetMansion juga di media sosial seperti Instagram (IG: kedaibatuco), facebook page (KedaiBatu&Co), Lazada dan inshaAllah di Zalora. Juga online store www.kedaibatuco.com.

2016 menampakkan diri. Banyak yang perlu dilakukan dan diperhalusi demi memantapkan lagi perniagaan keluarga ini. Kami berazam untuk menjadikan KedaiBatu sebagai brand yang lebih dikenali dan membawanya jauh ke persada dunia.

Doa kami KedaiBatu dapat menjana pendapatan lumayan dengan target jualan sebanyak US$100,000 sehingga akhir 2016. Perkenankan Ya Allah. Hanya padaMu kami memohon pertolongan.


No comments: