Monday, November 26, 2007

Cinta Pertama

Saya cukup x suka mengajar subjek accounting lepas makan tengahari... saya akur dengan hakikat pelajar berada dalam keadaan mengantuk tahap kritikal pada waktu itu.

tadi, saya kena mulakan kelas saya dengan satu sesi berbeza. Bayangkan jika kita bukan pelajar accounting, belajar tentang international accounting pada pukul 2...semua mereka mengantuk dan menguap. Apa lagi, saya panggil beberapa nama ke depan dan mereka kena bercerita tentang 'cinta pertama'....hahaha...seronok saya dapat kenakan mereka...

Selepas mereka bercerita, barulah kelas bermula.

Dan saat ini, saya teringat cinta pertama saya...bagaimana seorang anak muda yang dalam diam meminati saya....alahai...bestnya rasa masa tu....dia malu untuk menyatakan isihatinya...namun, saya seolah tahu perasaannya...kerana saya juga merasainya....Hati berdebar tiap kali bertemu...biarpun hanya mata yang berbicara...

Saya masih ingat siulannya... Lagu Satu Penantian nyanyian Dwen....

Kau yang kusayang
Dari dulu kini dan selama-lamanya
Sebelum kenal dirimu
Sebelum jumpa dirimu
Kau sering datang dalam mimpiku

Kata hatiku selalu membisik
Kau adalah milikku
Biarpun lama pun ku tunggu
Saat kedewasaanmu
Daku tak pernah jemu menantimu

Di saat ku sendiri
Ku bayangkan wajahmu
terkadang ku berilusi
tentang dikau dan aku

Ku harapkan semua ini
Esok kan jadi kenyataan
Dan aku berjanji
Kan ku bahagiakan dirimu selamanya
Ku harapkan semua ini
Akan segera terjadi
Dan semoga nanti
Bukan hanya sekadar impian belaka


Saya masih terlalu muda ketika itu..19 tahun... Dalam ramai-ramai yang menghulurkan cinta, si dia yang sering menyiulkan lagu di atas tiap kali bertemu sahaja yang saya mimpikan siang malam... Alangkah gembiranya saya bila tahu yang saya tidak bertepuk sebelah tangan... Perasaannya terhadap saya persis seperti lagu yang disiulkannya. Dia meminati saya sejak kali pertama kami bertemu. Dia amat pasti yang saya akan menjadi miliknya....Indahnya dunia ketika itu. Cinta...besar maknanya dalam hidup manusia.. Apa lagi cinta pertama....

Patut pun pelajar saya kata dia menonggeng-nonggeng kecewa bila ditinggal cintanya yang pertama....

Kepada jejaka yang sering menyiulkan lagu di atas kepada saya... terimakasih kerana masih menyintai saya...

No comments: