Monday, May 25, 2009

Tiga Budak Hitam

Ada 3 orang budak yang berkulit hitam. Mereka berkawan rapat dan tinggal berjiran. Satu hari mereka berjalan-jalan di sebuah kawasan dan terjumpa lampu ajaib. Bila dipegang, keluarlah jin dari lampu tersebut.

Jin memberitahu kepada ketiga2 budak hitam tersebut:

"Aku boleh tunaikan 3 hajat kamu. Satu hajat setiap seorang. Syaratnya, lepaskan aku kemudian."

Ketiga2 budak hitam amat teruja mendengar kata2 jin tersebut.

Budak hitam pertama berkata kepada jin, "Wahai Jin, boleh tak kau buat aku jadi putih?"

Secepat kilat budak hitam pertama berubah menjadi putih berseri2...

Budak hitam kedua dan ketiga pula terpegun.

Maka berkata yang kedua, "Jin, jadikan aku lebih putih dari dia dan metalik."

Serentak itu juga budak hitam kedua menjadi putih berkilat2...

Kedua2 mereka melompat gembira dan seronok kerana hajat mereka untuk menjadi cantik berseri telah termakbul.

Budak hitam ketiga berdiam diri dan selepas beberapa ketika, dia berkata kepada jin, "Wahai jin. Aku tidak mahu jadi putih. Tetapi aku mahu kau jadikan kedua2 kawanku ini lebih hitam dariku supaya hanya aku yang dikenali, bukan mereka."

Serentak itu juga budak hitam pertama dan kedua menjadi lebih hitam dari yang sebelumnya..... Bersedihlah mereka berdua, sedang budak hitam ketiga tersenyum gembira.

Begitulah manusia... Kebanyakan dari kita tidak mahu berubah menjadi lebih baik, tetapi sentiasa tidak gembira dengan pencapaian orang lain dan akan berusaha untuk menjadikan orang lain lebih buruk dari kita! Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah. Buanglah sifat yang keji ini...

No comments: