Tuesday, August 25, 2009

Abo dan RM50

Abo dan mentornya...

Dua minggu lalu Abo mendapat RM50 dari seorang Uncle. Gembiranya dia menerima wang sebanyak itu. Katanya, "Uncle suruh Abo beli transformer".

Entah macamana, Boss ternampak pin baju berbentuk katun2 di sebuah kedai di kawasan borong. Waktu itu, saya dan Abo pun ada sama. Boss kata, "Boleh cuba jual ni. Senang nak pikat budak2." Saya pun mengiyakan saja.

Malangnya, duit di tangan tidak mencukupi. Nak ke ATM jauh pulak. Tiba2 Abo kata, "Kan Abo ada duit yang Uncle bagi? Beli lah."

Kami berpandangan sesama sendiri. Saya tanya Abo sekali lagi samada dia benar2 mahu kami gunakan duit dia. Dia kata, "Nanti Papa beli katun ni, pastu Papa jual, pastu nanti duit Abo jadi banyakkkkk!!!!"

Lalu, leburlah duit Abo RM50 digunakan untuk membeli 50 biji katun. Dia sendiri yang memilih katun2 yang disukainya. Langsung dia tidak benarkan kami pegang beg plastik tersebut pun.

Dalam kereta, Boss kata pada Abo, "nanti Papa belikan Abo transformer yang Abo nak tu ye?"

Jawab Abo, "Tunggulah bila Papa dah jual katun Abo ni, Papa belilah."

Sampai di kedai, Abo sibuk menolong untuk menyusun katun2 tersebut di atas meja. Kembang kuncup hidung dia kerana excited.

*******************************

Selepas 2 minggu, Boss kata, hampir 500 biji katun telah terjual. Dengan stok di tangan masih ada 250 biji lagi, RM50 Abo kini bernilai RM750! (Harga kos, bukan harga jual). Siapa sangka, anak kecil berusia 5 tahun sudahpun memulakan empayar perniagaannya sendiri! Agaknya, itulah yang dilakukan oleh tokey2 kaya kepada anak2nya!!!! Terimakasih Uncle K....

4 comments:

Dearie Pearls said...

wah..

hebatnya abo..

abo,
nak duit raya..

hahha..

tahniah utk anak puan.

hebat abo..

Tepi Sungai Batu said...

Ada harapan nak jadi jutawan bila besar nanti nih...

billa naha said...

Waaaa adikku!!! bagus2, kakak berbangga!

Suria Klang said...

LoL-Pearls: Harap2 dia terus jadi hebat!

Pak Man: Doa di bulan Ramadhan ni makbul...Amin.

Akak: Your brader is superb! Just like you....