Thursday, September 3, 2009

Keluarga Saya


Jika ditanya apakah antara yang paling saya sayang dalam hidup saya; saya akan jawab: Keluarga saya.

Saya ada keluarga yang besar. Adik beradik saya sepuluh orang - cukup dua tangan. Saya ada 4 abang, 3 kakak dan 2 adik. Saya anak ke 8. Bila dicampur dengan ipar duai, sepuluh jadi dua puluh. Anak2 sedara ada 35, anak sedara menantu dah ada 4, dan cucu sedara baru 2.

Adik beradik saya ni, kata orang Jawa, 'rukun'. Maksudnya, bonding kami kuat. Kami cukup rapat antara satu sama lain. Jarang sekali kami bertelagah atau bergaduh. Kami share almost semua benda bersama. Kami juga selalu berkumpul. Time cuti sekolah, kami akan bercuti bersama. Hampir satu Malaysia kami dah jelajah. Kalau bulan puasa macam ni, tiap minggu kami berbuka ramai2 di rumah lain2, ikut giliran. Lepas berbuka, kami akan solat Maghrib, Isya' dan terawih ramai2. Masa Raya pulak, kami akan berkonvoi ke rumah sedara mara - dan kami akan memakai pakaian mengikut tema. Tahun ni purple. Tahun lepas kami pakai gold. Anak2 cukup excited dengan aktiviti2 sebengini.

Walaupun 2 abang saya telah tiada, namun kakak2 ipar saya masih sentiasa bersama kami. Malah, saya tidak pernah merasa mereka ipar saya. Bagi saya, kakak ipar dan abang ipar adalah adik beradik saya.

Anak2 sedara saya ramai lelaki dari perempuan. Nakal2 belaka mereka ini masa kecil dulu. Kini masing2 dah bujang. Tinggi2 dan hensem2 pulak tu. Yang pompuan pun dah lawa2. Kalau masa kecik hitam legam, dah besar ni bukan main sweet lagi. Kebanyakan mereka ini masih belajar di universiti dan di sekolah. Bila saya kaji, ramai yang berada dalam bidang teknikal, termasuk anak2 saya. Structured betul mereka ni.

Gambar ini diambil sewaktu kami di Johor Bharu sempena perkahwinan anak saudara saya, Azizul, anak sulung kakak saya. Kami turun sebagai tukang masak, penanggah dan tukang basuh pinggan.....

Kakak2 dan abang2 saya banyak berkorban untuk saya, terutama sewaktu saya belajar di universiti dahulu. Kain baju saya, buku2 saya, duit poket saya....merekalah yang menaja. Saya tidak mungkin dapat membalas jasa mereka kepada saya. Hanya doa yang dapat saya panjatkan agar mereka mendapat kesejahteraan di dunia dan akhirat.

1 comment:

billa naha said...

Saya merindui keluarga saya... will be back in less than 2 weeks! can't wait!!!