Thursday, November 19, 2009

Kenalan Baru...Maulana

Isnin lalu, di India.

Saya menerima jemputan makan malam di rumah Mr Hassan. Sesampai di rumahnya, ada beberapa lelaki sedang menunggu beliau. Saya dengan selambanya, seperti biasa, mengambil tempat di sebelah Mr Hassan dan ikut serta dalam perbincangan beliau. (Ini satu keistimewaan yang saya perolehi...)

Duduk di hadapan saya, seorang India yang berwajah Arab. Namanya: Mr M.A.K Jeelani. Saya senyum dan beliau pun senyum. Kemudian beliau perkenalkan diri kepada saya. Beliau merupakan salah seorang Pengarah Giordano. (ETA STAR ada JV dengan Giordano Ltd dan mereka menguasai pasaran Middle East, Africa dan India).

Maka, Mr Jeelani pun bercerita tentang pernigaannya: dengan lebih 300 outlets dan office beliau di Jeddah. Telah 15 tahun di sana, Mr Jeelani kongsikan pengalamannya dalam bidang retail dengan saya. Sudah tentu saya berminat kerana Boss saya juga punya 'a very small' retail outlet. Bayangkan - 300 stores??? Fuuhhhhh!Otak saya ligat kira berapa banyak duit dia...Kalau dapat RM1000 dari satu store sebulan = RM300,000. Mak oii...

Malam itu juga Mr Jeelani beritahu saya bahawa nama sebenar beliau ialah Mohd Abd Kadir Jeelani - ohhh...serupa macam nama ulamak terkenal tu, kata hati saya. Seolah mendengar suara saya, Mr Jeelani kata "I am the 19th descendent of Syeikh Abdul Kadir Jeelani. I am a sufism."

Okay... Saya katakan padanya, "I am honored to have this moment with you, Sir."

Lepas itu, beliau beredar dan Mr Jeelani berjanji untuk hubungi saya kemudian.

Pagi esoknya, beliau muncul di rumah saya bersama seorang Syeikh yang berjanggut lebat dan putih bersih wajahnya. Kata Kaka, tukang masak di rumah itu, "They are Maulana, Madam."

Saya berkesempatan duduk berbual dengan Mr Jeelani dan Pak Syeikh tadi. Tinggi betul pengertian mereka tentang sufi, ilmu dan Islam keseluruhannya. Mr Jeelani rupanya bukan hanya seorang ahli perniagaan berjaya, beliau juga seorang pendakwah yang gerenti tak de sijil JAIS, yang bercakap di seminar2 antarabangsa dan banyak menulis artikel tentang sufism. (Saya tak berapa involved dengan perbincangan mereka berdua kerana saya ni cetek ilmu dalam sufism. Takut gak kot tersasar. So, senyum je la....)

Saya rasa honored kerana dua orang manusia hebat ini kemudiannya mendoakan saya - dengan lafaz Bismillah dan Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim, berkali2: diikuti dengan salawat dan puji2an kepada Allah: agar saya dan keluarga sentiasa diberkati Allah dan mendapat kekayaan di dunia dan akhirat...Pak Syeikh juga sempat menitipkan sebentuk cincin buat Boss - saya tak faham apa kata2 beliau, tapi agak2nya cincin tu boleh jadi pemanis kut...bertambah hensemla gamaknya....hehehe.

Saya amat bersyukur dengan kurniaan ini dan saya tahu, ada hikmah di sebalik pertemuan ini.

No comments: