Monday, November 30, 2009

Satu hari di 1 Disember 1994



Hari ini, 15 tahun lalu, saya lahirkan si handsome ini, di SJMC, diawasi oleh Datuk Dr Siti Zaleha.

Apa yang saya alami adalah sesuatu yang agak ganjil bagi kebanyakan ibu2 mengandung. Pada bulan Mac tahun tersebut, saya mulakan kerjaya di Celcom sebagai Akauntan. Kehidupan yang penuh dengan dateline dan submissions membuatkan saya teramat sibuk dan sentiasa pulang lewat dari pejabat. Waktu itu, Lala dan Jimie selamat di bawah jagaan Imah, Mok Su kesayangan mereka.

Dalam masa yang sama, saya juga sibuk berulang alik ke hospital kerana arwah abang saya sakit tenat. Boss pula baru mula bertugas di cawangan Seremban. Setiap pagi dia menunggang Superbikenya ke sana dan pulang menjelang malam. Kadang2 dia tidur di bilik sewaannya di sana.

Abang saya meninggal dunia pada 19 April 1994. Saya dilanda kesedihan yang teramat kerana kami amat rapat. Beliau baru 31 tahun waktu itu. Selepas kematiannya, saya jadi pendiam dan suka bersendiri. Makan pun tak berapa lalu. Ditambah dengan kesibukan di pejabat, Lala dan Jimie yang cukup nakal dan dibebankan lagi dengan Boss yang jauh di mata...

Satu hujung minggu, saya perasan Boss muntah2 di bilik air sewaktu mengambil wudhu'. Kemudiannya dia terbaring lesu. Diikuti dengan hilang selera makan, pening kepala dan macam2 lagi. Susahnya hati saya bertambah2...

Penyakit Boss tidak berkurang. Tiap2 pagi dia muntah. Sekejap2 dia rasa mual. Saya agak malas nak memikirkan apa lagi kemungkinan. Banyak sangat dalam kepala ni.

Di pejabat, saya ditegur oleh rakan2 kerana badan saya gemuk. Eh...tak perasan la pulak. Saya rajin makan dan hari2 makan ikan bakar, sampaikan kakak tokey warung pun tegur.

Bulan Jun, saya mula tak sedap hati. Boss masih muntah2 walaupun tidak berapa kerap. Saya pulak makin gemuk. Perut buncit dan selera makan bertambah2. Apa dah jadi ni?

Hinggalah satu hari arwah emak tanya, "Ko dah berapa bulan?".

"Bulan apa?"

"Ko kan ngandung?"

"Mana ada?"

"Tengok pun mak dah tau...."

Baru saya perasan. Dah lama saya tak p****d. Ia biasa bagi saya kerana saya masih menyusukan Jimie.

Makanya, saya bergegas ke klinik. Sah, dah 4 bulan rupanya ada nyawa dalam badan saya. Kenapa tak rasa apa2?

Bila saya cerita kat emak apa yang Boss alami akhir2 ini, mak ketawa terbahak2.

"La...Naha yang alah! Kesian..."

Habis semua orang yang tahu gelakkan Boss. Kesian pun ada tengok mukanya yang pucat lesi, tak selera makan, lemah, asyik mengantuk dan pening selalu....

Ia tidak terhenti di situ. Pagi 1 Disember 1994, Boss berulang alik ke tandas, padahal dia dah bersiap2 nak ke pejabat. Saya yang bercuti untuk hantar Lala masuk Tadika membebel kat dia...

"Abang sakit perut sangat ni. Memulas2...kejap2 tegang, kejap2 hilang...."

Saya pun apa lagi...

"Entah2 Su dah nak bersalin tak Bang? Meh kita gi hospital!"

Kami terus ke SJMC. Di bilik kecemasan, Doktor kata, "Dah buka 8cm! Terus ke labour!"

Terkejut beruk kami berdua. Sampai di Labour Room, Boss masih lagi keluar masuk tandas, berpeluh2 dan termengah2. Saya rilek je....Bila Dr Siti sampai, dia kata "Push, dear!" Saya pun push...sekali saja, dengan jeritan Allah hu Akbar...dan lahirlah Nabil Imran ke dunia ini.

Hidung mancung, muka bujur sireh, mata kuyu dan bibir mungil...Cantiknya dia, kata Nurse.

Saya toleh ke sisi dan nampak Boss keletihan tersandar ke dinding....

"Ngapa?"

"Lega..." jawabnya.

Ye...dia yang rasa lega selapas saya melahirkan! Dan dia lalu pulang ke rumah dan tidur sepuas2nya!!!!

3 comments:

Krafdunia Design said...

Hehehe... pasal apa bagitau kat suma orang..

Suria Klang said...

eh...tak boleh ke??? sorry lah Yang..ini kes special tau. biar org tau...hahahaha

Imran Paris said...

Suria...salam taaruf dr Paris. Mmg pelik kisah yg dilalui Naha dan Suria, tp saya ingat ada kawan saya sorang pun macam tu. Dia cerita, mmg husband dia pernah berjanji kalau ngandung husband rela tanggung morning sickness, ngidam dan segala bagai....mmg betul ketiga2 anak dorang si suami yg menanggung bebannya....hehehehe, sehati sejiwa, saya kagum dgn pengorbanan suami kawan saya tu and of course Naha also :-)

Happy Bday to Nabil Imran, moga menjadi anak yg soleh yang menjadi kebanggaan agama, ibu dan bapa, insyaAllah. Eh...nama sama dgn nama uncle kat Paris ni, bday uncle pun disember gak tau...hehehe