Wednesday, November 11, 2009

Kunjungan

Saya dikunjungi seorang teman yang sedang dalam perjalanan pulang dari Mumbai ke Kuala Lumpur. Beliau singgah sebentar ke rumah saya di Chennai sebelum bertemu dengan rakan perniagaannya untuk makan malam.

Saya amat gembira menerima kunjungan ini. Kami bersembang kisah2 lama, hal2 peribadi dan rancangan masa depan.

Teman ini saya kenali sejak lebih 15 tahun lalu. Dia seorang yang kuat bekerja. Dan kini dia berjaya memiliki perniagaan yang bernilai berjuta2 ringgit, selain aktif dalam perniagaan hartanah. Namun, beliau tidak pernah berubah dari sikapnya yang baik hati dan pemurah seprtimana beliau yang saya kenali sewaktu beliau seorang salesman dulu.

Saya akui saya agak tidak secemerlang beliau dalam membina kekayaan, biarpun saya amat cemerlang dalam bidang pelajaran jika dibandingkan dengan beliau yang hanya ada sekeping diploma. Ditambah dengan isteri beliau yang tidak bekerja, saya merasa saya amat tertinggal. Di mana silapnya?

Di akhir pertemuan, teman ini bersungguh2 bertanya berapa yang saya perlukan supaya saya bebas dari beban kewangan dan bersama2 dengan beliau menceburi bidang hartanah untuk mendapat pulangan yang banyak.

Akhirnya, beliau berkata: "It is typical you la Suria... You never want to ask your friend for help. Entah bila ko akan berubah..."

Jawapan saya kepadanya: "Pasal tu la kita masih berkawan. Kalau aku asyik mintak kat kawan, ko pun dah tak nak jadi kawan aku lagi....!"

Good luck, my dear friend. I envy you and I will be successful, Insyaallah, in my own way.

No comments: