Thursday, July 29, 2010

Menjual yang sudah dijual

Selalunya bila kita beli ayam proses, kita akan meminta supaya kaki dan kepala ayam dibuang, walhal kita bayar keseluruhan berat ayam tersebut.

Saya selalu tertanya-tanya bagaimana hukumnya peniaga yang menjual kaki ayam tadi kepada pelanggan lain dengan sekian harga.

Saya selalu minta kaki ayam supaya dimasukkan dalam plastik saya. Kaki ayam tadi akan saya potong kecil-kecil dan rebus untuk saya jadikan makanan kucing-kucing saya.

Ada satu ketika, saya naik marah dengan peniaga yang memasukkan 6 kaki ayam ke dalam plastik ayam saya dan mengenakan caj untuk harga sekilo kaki ayam. Biarpun hanya RM2.50, bagi saya, ia perlu ditimbang. Dan saya bertambah marah bila saya fikirkan bahawa kaki itu sudah dibayar oleh pelanggan yang membeli daging ayam tadi...

Pagi tadi, saya beli ayam dari Shah. Saya minta dia bungkuskan kaki ayam....tanpa menimbang, Shah memasukkan lebih 20 kaki ayam ke dalam plastik saya. Saya tanya berapa harga kaki ayam tersebeut? Jawab Shah..."Hak ni orang dah bayar Kak. Mana Shah boleh jual kat Akak pulak?"

Terimakasih Shah. Semoga Allah memberkati kehidupan Shah kerana Shah tidak menjual yang sudah dijual....