Friday, July 1, 2011

Enjoy Your frustation

Berbelas tahun yang lalu saya sering bersama beliau, menjadikan beliau mentor saya dan mengagumi apa yang beliau ada.

Antara falsafah beliau yang masih saya genggam erat hingga kini adalah:
"Enjoy your frustation".

Pemahaman saya agak kabur ketika itu untuk memahaminya. Namun saya cuba memahamkan dengan hati terbuka.

Selepas bertahun-tahun, saya dipertemukan dengan seseorang yang menasihatkan saya untuk sentiasa ingat ayat ini:

Ingatlah! Sesungguhnya wali wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (iaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa. Surah Yunus 62-63.

Saya ikut nasihat itu dengan sepenuh hati. Dalam menghadapi apa jua keadaan, saya akan ulang-ulang ayat-ayat Allah itu. Ianya memberi kesan yang amat ketara. Ketenangan itu meresap hingga terasa di segenap sudut diri. Percaya dan yakinlah.... Ia ubat penyakit hati yang paling mujarab.

Sewaktu mengerjakan Haji, saya menerima satu ilmu dari seorang jemaah. Pertanyaannya kepada saya "Kenapa tujuh?". Saya fikirkan, saya kaji serba sedikit, saya analisakan dan saya bentangkan kepada beberapa rakan yang sama-sama mahu mencari ilmu.

Saya temui sesuatu yang amat berkait rapat dengan falsafah "Just Enjoy Your Frustation" dan "Auliya tidak pernah berasa kecewa". Ianya adalah 7 tingkatan nafsu - dan ayat-ayat indah di atas berkait dengan nafsu tingkat keempat:

Naffsul Muthmainnah, tingkat nafsu yang kempat adalah nafsul Muthmainnah, keberadaan nafsu ini disebutkan dalam Surah Al fajr 27-31.

27- Hai jiwa yang tenang.
28- Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya.
29- Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku,
30- dan masuklah ke dalam surga-Ku.

Orang yang telah mencapai tingkat ini jiwanya jadi tenang , penuh rasa tawakkal, ridho dengan semua ketetapan Allah , tidak disentuh rasa duka , sedih dan cemas.

Untuk mencapai tingkat nafsu yang keempat ini nampak mudah kenyataannya teramat sukar....saya sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mendaki....Bantulah saya. Semoga dapat saya kembali kepada Dia dengan hati yang puas lagi diredhaiNya.......Amin.

1 comment:

lina said...

salam ma'am - Hari ini juga lina belajar sesuatu yg sgt bermakna dlm hidup dlm blog puan. Terima kasih...