Sunday, February 12, 2012

Bahasa Arab

Sejak November lalu, saya dan Boss menjadi rakan sekelas. Kami menjadi pelajar 'kelas dewasa' sijil usuluddin yang dikendalikan oleh UM dengan kerjasama JAIS. Hampir setiap pagi Ahad kami akan mengasah otak yang sudah tumpul dengan 5 matapelajaran - Tasawuf, Falsafah Islam, Aliran Pemikiran Islam, Perbandingan Agama dan Bahasa Arab.

Ustaz-ustaz yang mengajar kami kebanyakannya dari UM sendiri. Matapelajaran lain tidaklah sesukar mana buat saya, kerana kita boleh membaca, berbincang dan mengeluarkan pendapat. Tetapi bila masuk Bahasa Arab....hancurrr..

Ustaz bahasa Arab masuk saja dalam kelas terus bertanya dalam bahasa Arab. Bila dia tengok kami ternganga, dia tanya 'laju sangat ke?'. Ada sekali saya dengar Boss jawab di depan...'Ustaz cakap lambat ke laju ke langsung saya tak faham'... Hahaha...berderai semua orang gelak.

Pagi tadi kami diuji. Mula-mula setiap kami dikehendaki mengira. Mak aii...tunggang terbalik. Saya perhati semua mata bertumpu kepada jari masing-masing...menghafal. Digit 1-10 okay lagi, bila masuk belas dan puluh...kantoi!

Kemudian Ustaz kata, 'fe'e'. Sebutkan satu....apa tuh? Ohhh...perbuatan. Tiba saja ke giliran Boss, dia kata 'hutang Ustaz'. Berdekah-dekah pelajar lain mendengar... Langsung tak register satu perkataan pun, kata Boss... Saya hafal satu perkataan 'qum'....alih-alih pelajar yang duduk di depan saya sebut perkataan tu. habis blank dibuatnya! Mujur Siti Hajar di sebelah saya bisik satu perkataan...saya ikut saja tanpa tahu apa maksudnya....sekarang ni saya langsung tak ingat apa perkataan yang saya sebut tadi....!

Berada dalam kelas bahasa Arab membuat kami tension. Dalam hati bertanya, 'apasallah lembab sangat nak tangkap bahasa Arab ni? Yang mudah pun tak sangkut-sangkut lagi....aduhai....

Di akhir kelas tadi, Ustaz kami Dr Shafie berpesan, jika mahu berjaya dalam menuntut ilmu, kena ada 6 sifat/perkara ini " bijak, sabar, tamakkan ilmu, harta, ustaz yang murshid dan panjang meja". Jangan segan bertanya, berlatih, membeli bahan rujukan, mengulangkaji dan bersabar.... Tersenyum sinis saya mendengar nasihat Ustaz... Mana taknya, sampai di rumah, beg2 kami akan berada di atas kabinet, dan lepas seminggu nanti, beg yang sama akan kami usung semula ke kelas....tanpa tercuit sedikitpun isi beg tersebut....!

Sejak tadi Saya bersemangat mengira...malangnya Abo asyik gelakkan saya kerana terbalik-terbalik.... Saya tahulah dia lebih pandai dari saya....huhuhu...

Mudah-mudahan Tuhan beri kami berdua kepandaian untuk berbahasa Arab....dan tentu sekali kamilah antara manusia yang bertuah andai kami dapat memahami makna Al-Quran.... PadaMu kami berserah YaAllah...