Monday, March 19, 2012

Kenapa harus aku benci?

Benci yang amat sangat. itu adalah perasaan yang bersarang di hati saya terhadapnya. Kenapa? Kerana macam-macam. Saya sakit menghadapi kerenahnya. Tutur katanya meloyakan, tingkah lakunya memualkan, caranya mengampu dan membodek boleh saja merobek hati saya.

Sewajarnya saya benci dia kerana dia sentiasa menjadi 'blue eye boy' kepada sang penguasa. Dia saja yang dipuji melangit. Dia saja yang diberikan penghargaan. Dia diberi jawatan, gaji, pangkat.... Dan pelbagai keistimewaan lain. Kami yang lain hanya mendapat hampas.

Malam ini, saya melihat ke dalam diri. Saya benci dia. Dia juga benci saya. Makanya kami tidak boleh langsung berbincang. Tetapi saya punya banyak kelebihan berbanding dengannya. Dia tidak tahu menjual dan dia tidak mampu menjual. Dia perlukan saya. Adakah saya perlukan dia? Tidak sama sekali kerana saya ada ramai oranglain yang menyokong saya berdiri.

Sedang saya membantu Abo menyiapkan kerja rumahnya, saya terfikir.....Allah sudah menetapkan usia dan rezeki semua hamba ciptaanNya. Apa yang perlu saya bimbangkan? Perlukah saya pada penghargaan manusia? Ia kan hanya sementara....?

terkenang saya satu kisah....sekitar tahun 2009. Ada lebih 1000 kakitangan syarikat induk tempat saya bertugas dulu berkumpul mendengar amanat Pengarah Urusan. Saya tidak langsung menumpukan perhatian. Sibuk bersembang dengan kawan-kawan semeja. Tiba-tiba saya melihat semua mata bertumpu kepada saya. Dan saya juga dengar nama saya dipanggil oleh Datok RC dari atas pentas..... Beliau sedang mencari saya! Pelbagai pujian dan penghargaan yang Datuk RC beri kepada saya...hingga membuat hidung saya kembang kuncup...

Kini saya bertanya kepada diri.....bagaimana agaknya perasaan kakitangan yang lain? Apa agaknya kelebihan saya hingga mendapat perhatian sebegitu? Hebat sangatkah saya sedangkan orang lain ramai yang jauh lebih hebat. Adakah mereka yang hebat itu dihargai sepertimana saya? Terfikirkah saya ketika itu tentang perasaan rakan-rakan saya? Sama sekali tidak. Saya rasa bangga, besar diri dan gembira sekali. Andai ada yang mencebik, saya katakan 'alah...standardlah...jealous!' Ohhhhh...... What goes around comes around.... Hari ini hari dia. Hari esok entah siapa yang punya...

Sabarlah duhai hati. Lakukanlah segalanya dengan ikhlas, kerana Allah, demi mencari rezeki buat anak-anak.... Mudah-mudahan Allah menghargai segala usaha saya...itu saja yang saya mahu.

No comments: