Tuesday, March 20, 2012

Tak terjangkau akalku...

Saya menulis tentang kekecewaan semalam. Tentang rasa dilayan seperti hampas. Tentang politik pejabat yang memualkan.

Pagi tadi, perasaan mual makin membuak. Di dalam mesyuarat, si dia menunjukkan kehebatan. Bagaikan si buta mengajar si pekak. Orang cakap entah apa, dia jawab entah apa-apa. Malas mahu melayan rasa, saya berdiam sambil berdoa....'berilah aku yang terbaik Ya Allah...'.

Petang tadi saya menghadiri mesyuarat dengan mereka yang lebih berpengaruh. Masih dihimpit rasa kecewa, mendung di wajah saya agaknya jelas ketara. Usai mesyuarat, saya diajukan soalan...'something wrong my dear?'. Saya hanya mampu tersenyum pahit.

Saya masuk ke bilik yang bertanya. Sebaik saya labuhkan punggung ke kerusi empuk di hadapannya, dia berkata, 'I guarantee you... You will be happier if you are with us.' terkedu saya. Apakah maksudnya?

'What does that mean?'

'I am offering you a position in this organisation. Join us. I want you here. We all do.'

Ternganga mulut saya. Apakah?

Subhanallah. Alhamdulillah. Allah hu akbar.

Saya pulang dengan senyuman. Panjang. Dari telinga sampai telinga.

Sampai di rumah, saya dapat BBM. 'Sis, we have to finalise our paper. They want it by tomorrow. We will fly high, darling!' aduuuhhh....susah untuk saya percaya.

Lepas solat Asar, saya terima email. 'Received your email in good order. Will proceed accordingly.'. Subhanallah. Sekali lagi saya tersenyum.

Bru sebentar tadi Boss tunjukkan email yang diterimanya. 'Sila hadir ke perbincangan ........'. Boss seperti tidak percaya. Saya apatah lagi....

Ya Allah.... Kau uji sedikit perasaanku untuk aku dekatkan diri padaMu. Hidangan enak kini terbentang di hadapanku.... Biarpun tidak sebesar mana menurut persepsi orang lain, apa yang Kau beri terlalu besar ertinya buatku.... Alhamdulillah...

No comments: